Markkinoilla on tarjolla useita eri alustoja, jotka mahdollistavat verkkokaupan perustamisen eri organisaatioille. Sopiva alustavaihtoehto riippuu muun muassa yrityksen ja myytävän tuotevalikoiman koosta, kustomointitarpeista sekä budjetista. Kustomointitarpeet puolestaan määrittyvät asiakkaan liiketoiminnallisten tarpeiden ja käyttäjien tarpeiden perusteella. Tässä artikkelissa listaamme muutaman suositun vaihtoehdon verkkokauppa-alustaksi.

Verkkokaupan perustamista harkitessa kannattaa tutustua myös Into-Digitalin aiempaan artikkeliin, jossa käsiteltiin verkkokaupan perustamiseen liittyviä yksityiskohtia. Artikkelissa käydään läpi muun muassa, kuinka verkkokauppa lisää organisaation myyntiä ja kuinka verkkokauppa sekä mahdollinen kivijalkamyymälä tukevat toisiaan.

WooCommerce voidaan räätälöidä suoraan asiakkaan tarpeisiin

WooCommerce on WordPressin kehittämä erittäin suosittu verkkokauppa-alusta. Mikäli verkkokaupan perustajalla on jo entuudestaan kokemusta WordPressistä, tai yrityksen nykyiset verkkosivut toimivat WordPressin päällä, on WooCommerce mainio valinta. Tällöin sekä sivuston että verkkokaupan pyörittäminen onnistuu samoilla tunnuksilla, ja järjestelmän käyttö on intuitiivista. Toki sillä oletuksella, että nykyinen WordPress-sivusto on teknisesti fiksusti rakennettu, jottei törmätä jatkuviin ongelmiin, kun uusi verkkokauppa pultataan vanhan verkkosivuston kylkeen.

Alustan voi ladata kokonaan ilmaiseksi, mutta se täytyy perustaa joko omalle palvelimelle, pilveen tai webhotelliin. Lisäksi suuri osa WooCommercen lisäosista on maksullisia. WooCommercen avulla voi tehdä sekä hyviä että huonoja verkkokauppoja, aivan kuten WordPressillä voi tehdä hyviä tai huonoja verkkosivuja.

Mikäli sivustolle valitaan halpa ja kehno valmisteema valmiilla toiminnoilla, eikä toimivan sivuston kehitykseen panosteta tarpeeksi, voi luvassa olla kivinen tie. Tällöin verkkokaupan muokattavuus, toimintavarmuus, tietoturva ja käyttökokemus voivat jäädä kehnolle tasolle.

WooCommercen tarkalle hinnalle on vaikea antaa tarkkaa arviota, sillä siihen vaikuttavat valittu hosting-ratkaisu, tarvittavien maksullisten lisäosien määrä sekä mahdollinen ulkopuolelta hankittu tuki. WooCommercen hyvänä puolena on se, että käyttäjä maksaa vain niistä ominaisuuksista, jotka tulevat oikeasti käyttöön. Meidän tapanamme ei tokikaan ole hyödyntää asiakkaalle maksullisia lisäosia, vaan lisäosat valitaan totuttuun tapaan erittäin harkiten. Suuri osa toiminnoista siis toteutetaan räätälöidysti.

WooCommercen etuna on sen räätälöitävyys, mikä on yksi syy siihen, että suosimme tämän alustan käyttöä verkkokauppoja koskevissa projekteissa. WooCommerce mahdollistaa muun muassa verkkokaupan ulkoasun (eli kaikki, mitä käyttäjät näkevät) täydellisen kustomoinnin, ja tuotesuodatuksen sekä toiminnallisuuksien, kuten vaikkapa toimitustapojen tai toivelistan kustomoinnin. Lisäksi muun muassa räätälöidyt raportointi- ja tilausten hallintatyökalut tulevat usein tarpeeseen. WooCommerce siis tarjoaa oivia ’’taustatyökaluja’’ meidän ja asiakkaidemme käyttöön. Käyttöliittymä ja toiminnallisuudet toteutetaan puolestaan räätälöidysti kerta kerrasta.

WooCommerce on oiva valinta verkkokauppa-alustaksi silloin, kun hankkeessa on tarkoitus täyttää asiakkaan ja verkkokaupan käyttäjien toiveet mahdollisimman laadukkaasti. WooCommerce taipuu asiakkaan tarpeisiin ilman, että tarpeiden tulee taipua alustan mahdollisuuksiin. Tästä syystä lähestymmekin verkkokauppahankkeitamme lähes poikkeuksetta palvelumuotoilun ja määrittelyn myötä: ensin selvitetään mitä ja miksi. Sitten vasta miten, jolloin WooCommerce on aina vahvoilla räätälöitävyytensä ansiosta.

Verkkokauppa-alustan voi integroida laajasti esimerkiksi PIM- tai ERP-järjestelmään. Toteutimmekin tällaisen ratkaisun yhdessä Europicnicin kanssa. Mcarea varten räätälöity verkkokauppa mahdollisti puolestaan muun muassa hyvin nopeasti toimivan tuotesuodatuksen. Myös Egmont-kustannuksen verkkokauppa pohjautuu WooCommerceen.

WooCommerce sopii kaiken kokoisille yrityksille ja verkkokaupoille, mutta alustan kustomointimahdollisuuksista eniten iloa saanevat keskisuuret ja suuret yritykset.

WooCommercen käyttöön ottaminen voi onnistua myös ilman ulkoista tukea, mutta kyse ei ole kaikista helpoiten lähestyttävästä verkkokauppa-alustasta. Erityisesti integraatioiden mahdollistamiseksi apuun kannattaa usein pyytää asiantuntija-apua Into-Digitalilta.

WooCommerce-verkkokauppahankkeeseen kuuluvat useimmiten seuraavat työvaiheet:

Hinta WooCommerce-verkkokauppahankkeilla liikkuu 25 000 euron paremmalla (tai pahemmalla) puolella. Tyypillisesti toteuttamissamme projekteissa hintahaarukan yläreuna on puolestaan noin 100 000 euron tienoilla. Hankkeet vaativat usein kymmeniä – tai jopa yli sata – päivää asiantuntijatyötä, vaikka kyseessä onkin ”valmis verkkokauppa-alusta”. WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan paras mahdollinen ”valmiskauppa”.

Shopifyn avulla verkkokaupan voi perustaa helposti kuukausimaksua vastaan

Kanadalainen Shopify on kasvanut yhdeksi maailma suurimmista verkkokauppa-alustoista. Shopifyn suurimpana etuna on se, että palvelun kautta on mahdollista perustaa verkkokauppa myös ilman merkittävää teknistä osaamista.

Shopifyn kautta verkkokaupan voi perustaa valmiin muotin avulla, minkä vuoksi Shopify on hieman kuin WooCommercen vastakohta. Shopifyn voi ottaa käyttöön hyvin matalalla kynnyksellä, mutta verkkokaupan muokkaaminen erityistarpeita vastaavaksi on haastavaa. Esimerkiksi Shopifyn yhdistäminen organisaation käyttämään PIM- tai ERP-järjestelmään voi olla mahdotonta.

Vaikka Shopifyn räätälöintimahdollisuudet ovat rajalliset, voi palvelun kautta silti perustaa monenlaisia verkkokauppoja. Lisäksi verkkokaupan perustaja voi muokata verkkokaupan ulkoasua varsin vapaasti, mikä voi riittää erityisesti pienemmille yrityksille.

Shopifyn edullisin tilaus maksaa 29 dollaria kuukaudessa. Tarjolla ovat myös suuremmille, lisäominaisuuksia kaipaaville yrityksille kohdennetut 79 dollaria ja 299 dollaria kuukaudessa maksavat vaihtoehdot.

Suoraan sanottuna Shopify on halpa ja usein jopa hyvä, mutta ei koskaan todella hyvä. Emme suosittele alustaa asiakkaillemme, joilla on kunnianhimoiset ja räätälöintiä vaativat verkkokauppatarpeet.

MyCashflow on suoraviivainen ja kotimainen verkkokauppa-alusta

Kotimainen MyCashflow on kuukausimaksullinen verkkokauppa-alusta. Shopifyn tavoin MyCashflow mahdollistaa verkkokaupan perustamisen valmiin pakettiratkaisun avulla. Näin verkkokaupan voi perustaa myös ilman laajaa teknistä osaamista.

Vaikka tarjolla on valmiita muotteja, tukee MyCashflow myös kustomointia. Näin esimerkiksi verkkokaupan ulkoasu on laajasti muokattavissa tarpeen sitä vaatiessa. Toiminnallisuudet puolestaan taipuvat räätälöityihin tarpeisiin melko heikosti. Tai no: eivät käytännössä lainkaan.

MyCashflown edullisin versio maksaa 49 euroa kuukaudessa. Sen puitteissa voi perustaa verkkokaupan, jossa on korkeintaan 200 tuotetta ja joka vaatii korkeintaan 500 Mt levytilaa. Eli 49 eurolla ei vielä pitkälle pötkitä tuotetietojen tai kävijämäärien suhteen. 99 euroa kuukaudessa maksava vaihtoehto nostaa tuotevalikoiman suuruuden 2000 tuotteeseen ja levytilan määrän viiteen gigatavuun. Tarjolla on myös 149 euroa kuukaudessa maksava pro-tilaus, joka tarjoaa vielä enemmän lisäominaisuuksia.

Kotimaisuutensa ansiosta MyCashflow on palvelu, jota mielellämme suosittelemme asiakkaillemme, joiden tarpeet ja budjetti mahdollistavat vain yksinkertaisen valmiskaupan hyödyntämisen.

Into-Digital apuna verkkokauppojen perustamisessa

Tässä kirjoituksessa on kuvattu vain kolme verkkokauppa-alustaa, vaikka onhan niitä toki muitakin. Pähkinänkuoressa: kevyet ja pienet kaupat MyCashflow:lla tai Shopifyllä. Keskisuuret ja suuret räätälöidyt toteutukset kannattaa toteuttaa WooCommercella, kunnes päästään satojen tuhansien eurojen kokoluokkaan. Silloin pelikentälle astelee WooCommercen kanssa vääntämään muun muassa Magento.

Into-Digital toteuttaa verkkokauppaprojektit pääsääntöisesti WooCommercen avulla. Näin voimme tarjota asiakkaillemme täysin heidän tarpeisiinsa soveltuvan verkkokauppakokonaisuuden, ja tietysti tarpeen vaatiessa tukea verkkokaupan ja nykyisten järjestelmien integroinnissa. Tämä on erityisen tärkeää siinä tapauksessa, kun uusi verkkokauppa tulee voida yhdistää saumattomasti organisaation nykyisiin järjestelmiin siten, että lopputuloksena syntyvä kokonaisuus toimii saumattomasti.

Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu suunnitellun projektin laajuudesta. Projektin ja sen hinta-arvion laskemisen kanssa päästään parhaiten vauhtiin, kun otat yhteyttä alla näkyvän lomakkeen tai puhelinnumeron välityksellä. Yleiseen verkkopalvelun ostajan oppaaseemme voit tutustua täällä.

Terveisin, Aapo

Aapo Mäki on Into-Digitalin toimitusjohtaja, intohimoinen myyjä, verkkopalvelusuunnittelun moniottelija ja FC Barcelona -fani.

Aapo Mäki, CEO

Työt