Korkeasaari.fi
Uusi Korkeasaari.fi parantamaan eläintarhan asiakaskokemusta kokonaisvaltaisesti

Asiakas
Korkeasaaren eläintarhan säätiö
Vieraile
Toimituksen sisältö
- Design
- Huolenpito
- Integraatiot
- Intranet
- Ohjelmistokehitys
- Palvelumuotoilu
- WordPress
Suunnittelimme ja toteutimme Korkeasaaren eläintarhan uuden verkkosivuston ja intranetin. Visuaalisesti houkutteleva ja käyttäjäystävällinen sivusto helpottaa tiedon löytämistä ja intranet puolestaan sisäistä viestintää. Uudistus on tärkeä askel kohti parempaa asiakaskokemusta ja digitaalista näkyvyyttä – keskiössä ollen Korkeasaaren vierailijoita kiinnostava informaatio niin saapumisesta ja lipuista kuin eläinlajeista ja niiden suojelusta.

Verkkosivuston käyttöliittymän visuaalisessa ilmeessä on hyödynnetty samoja värejä, ikoneita ja muita visuaalisia elementtejä kuin esimerkiksi saaren opasteissa ja infokylteissä. Tämä rakentaa kävijälle visuaalisesti yhtenäistä brändikokemusta.



Eläinlajeihin tutustumiseen suunniteltiin oma suodatus- ja hakutoimintonsa, jonka avulla käyttäjä voi perehtyä eri lajien ominaisuuksiin, suojeluun ja auttamiseen.


”Oleellinen tieto eläintarhassa vierailua varten löytyy nyt helposti kaikilla päätelaitteilla ja toisaalta uudet sivut tarjoavat luontevia keinoja ohjata lukijoita eteenpäin.”
– Annika Sorjonen, Viestinnän asiantuntija, Korkeasaari
Projekti lyhyesti
Tavoitteet
Uuden verkkosivuston tavoitteena on ensisijaisesti parantaa Korkeasaaren kokonaisvaltaista asiakaskokemusta vierailua ennen, sen aikana, sekä ilman vierailutarkoitustakin.
Aiemman verkkosivuston puutteet tekivät uudistamisesta ajankohtaisen; suurimmat ongelmat liittyivät etenkin tiedon vaikeaan löydettävyyteen sekä mobiilikäyttöliittymän heikkoon responsiivisuuteen. Myös tekniset ratkaisut olivat vanhentuneita, ja esimerkiksi hinta- ja aukioloaikatietojen hallinta ja päivittäminen vaivalloista.
Kokonaisvaltaista asiakaskokemusta vahvistava käyttöliittymä
Korkeasaaren kokonaisvaltaista asiakaskokemusta rakentaa huolellisesti suunniteltu visuaalisen brändin jalkautus verkkosivuilla. Käyttöliittymän visuaalisessa ilmeessä on hyödynnetty samoja värejä, ikoneita ja muita visuaalisia elementtejä kuin esimerkiksi saaren opasteissa ja infokylteissä.
Käyttöliittymä esittää selkeästi Korkeasaaren vierailijaa yleisimmin kiinnostavat sisällöt kuten aukioloajat, lippujen hinnat, poikkeustilanteet ja tapahtumat – unohtamatta itse eläinlajeja.
Eläinlajeille suunniteltiin sivustolle oma suodatus- ja hakutoimintonsa, jonka avulla käyttäjä voi tutustua eri lajien ominaisuuksiin, suojeluun ja auttamiseen.
Toiminnallisuudet ja sisällönhallinta
Kuten sanottu, etenkin vierailijalle ja potentiaaliselle sellaiselle tarjotaan oleellinen tieto aukioloajoista, saapumisesta ja lipuista mahdollisimman selkeästi.
Näiden sisältöjen esittämiseen suunniteltiin ja toteutettiin automaattisesti päivittyvä aukioloaikojen generointi sekä sesonkikohtaisesti päivittyvä hinnasto.
Projektissa suunniteltiin jopa 25 erilaista räätälöityä sisältölohkoa, joista moni sisältää useita variointimahdollisuuksia.
Intranet
Projektin jatkokehityksenä suunnittelimme ja toteutimme myös Korkeasaaren intranetin, jossa organisaation sisäinen viestintä, tiedonjako ja yhteistyö sujuvat keskitetysti yhden alustan kautta.
Intranetin käyttöliittymä suunniteltiin mobiili edellä, sillä henkilöstö käyttää palvelua ensisijaisesti ”kentällä”, eli Korkeasaaren eläintarhassa mobiililaitteella.
Teknologia ja integraatio
Verkkosivusto sekä intranet rakennettiin täysin räätälöidysti WordPress-julkaisujärjestelmällä.
Intranetiin toteutettiin Microsoft-integraatio, jossa henkilöstö voi käyttää kirjautumiseen tuttuja Microsoft-tunnuksiaan.
Huolenpito ja jatkokehitys
Julkaisun jälkeen vastaamme verkkosivuston Huolenpidosta. Tämä sisältää sivuston sekä intranetin ylläpidon, jatkokehitykset ja tukipalvelut.
Kysyimme asiakkaalta
Miten yhteistyömme sujui ja sujuu, Korkeasaaren Viestinnän asiantuntija Annika Sorjonen?
”Päivitimme Korkeasaaren nettisivut Into-Digitalin kanssa kerrasta nykypäivään. Kokonaisvaltaisessa uudistuksessa painotettiin erityisesti selkeää sisältörakennetta, helppokäyttöisyyttä ja kestävää teknistä toteutusta. Oleellinen tieto eläintarhassa vierailua varten löytyy nyt helposti kaikilla päätelaitteilla, ja toisaalta uudet sivut tarjoavat luontevia keinoja ohjata lukijoita eteenpäin esimerkiksi luonnonsuojelusta kertovien sisältöjen pariin. Projekti eteni sujuvasti toivotussa aikataulussa ja lopputulos on juuri sitä, mitä toivoimme.
Huolenpidon kanssa olemme jo miettineet digisisältöjemme mahdollisia tulevaisuuden kehityskohteita. Uskon, että Korkeasaaren uusittu sivusto tulee olemaan pitkäikäinen ja täyttää jatkossakin kaikki vaatimukset: sekä meidän, vierailijoidemme, että alati kehittyvän lainsäädännön osalta”
Miten intranet ja sivusto on otettu sisäisesti vastaan, Korkeasaaren Hallintoassistentti Sari Kettunen?
”Uuden verkkosivuston rinnalla uudistimme myös sisäisen viestinnän ratkaisut. Into-Digitalin toteuttama Kuukkeli-intra on otettu lämpimästi vastaan – henkilöstö arvostaa erityisesti sitä, että kaikki tärkeä tieto löytyy nyt yhdestä paikasta.
Sivusto on selkeä ja helposti navigoitava sekä käyttäjäystävällinen. Intran käyttö onnistuu luontevasti niin toimistolla kuin kenttätyössäkin. Kuukkelista onkin tullut osa arjen sujuvaa tekemistä kaikissa Korkeasaaren työrooleissa.”





Tiimimme
Strategia ja muotoilu
Emilia Pulkkinen
Mikko Erola
Design
Emilia Pulkkinen
Ohjelmistokehitys
Janne Hyyryläinen
Lauri Salminen
Projektinjohto ja asiakkuus
Mikko Erola