Hyppää sisältöön

Korkeasaari.fi

Uusi Korkeasaari.fi parantamaan eläintarhan asiakaskokemusta kokonaisvaltaisesti

Kuvituskuva tiikeri

Asiakas

Korkeasaaren eläintarhan säätiö

Toimituksen sisältö

  • Design
  • Huolenpito
  • Integraatiot
  • Intranet
  • Ohjelmistokehitys
  • Palvelumuotoilu
  • WordPress

Suunnittelimme ja toteutimme Korkeasaaren eläintarhan uuden verkkosivuston ja intranetin. Visuaalisesti houkutteleva ja käyttäjäystävällinen sivusto helpottaa tiedon löytämistä ja intranet puolestaan sisäistä viestintää. Uudistus on tärkeä askel kohti parempaa asiakaskokemusta ja digitaalista näkyvyyttä – keskiössä ollen Korkeasaaren vierailijoita kiinnostava informaatio niin saapumisesta ja lipuista kuin eläinlajeista ja niiden suojelusta.

Verkko­sivuston käyttö­liittymän visuaali­sessa ilmeessä on hyödynnetty samoja värejä, ikoneita ja muita visuaalisia ele­menttejä kuin esi­merkiksi saaren opas­teissa ja info­kylteissä. Tämä rakentaa kävi­jälle visuaalisesti yhte­näistä brändi­kokemusta.

Eläinlajeihin tutustumiseen suunni­teltiin oma suodatus- ja haku­toimintonsa, jonka avulla käyttäjä voi perehtyä eri lajien ominaisuuksiin, suojeluun ja auttamiseen.

© Korkeasaaren eläintarhan säätiö

”Oleellinen tieto eläin­tarhassa vierailua varten löytyy nyt helposti kaikilla pääte­laitteilla ja toisaalta uudet sivut tarjoavat luontevia keinoja ohjata luki­joita eteenpäin.”

– Annika Sorjonen, Viestinnän asiantuntija, Korkeasaari

Projekti lyhyesti

  1. Tavoitteet

    Uuden verkko­sivuston tavoitteena on ensi­sijaisesti parantaa Korkea­saaren kokonais­valtaista asiakas­kokemusta vierailua ennen, sen aikana, sekä ilman vierailu­tarkoitustakin.

    Aiemman verkko­sivuston puutteet tekivät uudis­tamisesta ajan­kohtaisen; suurimmat ongelmat liittyivät etenkin tiedon vaikeaan löydettä­vyyteen sekä mobiilikäyttöliittymän heikkoon respon­siivi­suuteen. Myös tekniset ratkaisut olivat vanhen­tuneita, ja esi­merkiksi hinta- ja auki­olo­aika­tietojen hallinta ja päivittäminen vaivalloista.

  2. Kokonais­valtaista asiakas­kokemusta vahvistava käyttöliittymä

    Korkeasaaren kokonais­valtaista asiakas­kokemusta rakentaa huolelli­sesti suunni­teltu visuaalisen brändin jalkautus verkkosivuilla. Käyttö­­liittymän visuaali­sessa ilmeessä on hyödynnetty samoja värejä, ikoneita ja muita visuaalisia ele­menttejä kuin esi­merkiksi saaren opas­­teissa ja info­kylteissä.

    Käyttöliittymä esittää selkeästi Korkea­saaren vierai­lijaa yleisimmin kiinnos­tavat sisällöt kuten auki­olo­ajat, lippujen hinnat, poikkeus­tilanteet ja tapahtumat – unohtamatta itse eläin­lajeja.

    Eläinlajeille suunni­teltiin sivus­tolle oma suodatus- ja haku­toimintonsa, jonka avulla käyttäjä voi tutustua eri ­lajien ominaisuuksiin, suojeluun ja auttamiseen.

  3. Toiminnallisuudet ja sisällönhallinta

    Kuten sanottu, etenkin vierailijalle ja potentiaaliselle sellaiselle tarjotaan oleellinen tieto aukioloajoista, saapumisesta ja lipuista mahdollisimman selkeästi.

    Näiden sisältöjen esittämiseen suunniteltiin ja toteutettiin automaattisesti päivittyvä aukioloaikojen generointi sekä sesonkikohtaisesti päivittyvä hinnasto.

    Projektissa suunniteltiin jopa 25 erilaista räätälöityä sisältölohkoa, joista moni sisältää useita variointimahdollisuuksia.

  4. Intranet

    Projektin jatkokehityksenä suunnittelimme ja toteutimme myös Korkeasaaren intranetin, jossa organisaation sisäinen viestintä, tiedonjako ja yhteistyö sujuvat keskitetysti yhden alustan kautta.

    Intranetin käyttöliittymä suunniteltiin mobiili edellä, sillä henkilöstö käyttää palvelua ensisijaisesti ”kentällä”, eli Korkeasaaren eläintarhassa mobiililaitteella.

  5. Teknologia ja integraatio

    Verkkosivusto sekä intranet rakennettiin täysin räätälöidysti WordPress-julkaisujärjestelmällä.

    Intranetiin toteutettiin Microsoft-integraatio, jossa henkilöstö voi käyttää kirjautumiseen tuttuja Microsoft-tunnuksiaan.

  6. Huolenpito ja jatkokehitys

    Julkaisun jälkeen vastaamme verkkosivuston Huolenpidosta. Tämä sisältää sivuston sekä intranetin ylläpidon, jatkokehitykset ja tukipalvelut.

Kysyimme asiakkaalta

  1. Miten yhteistyömme sujui ja sujuu, Korkeasaaren Viestinnän asiantuntija Annika Sorjonen?

    ”Päivitimme Korkeasaaren nettisivut Into-Digitalin kanssa kerrasta nykypäivään. Kokonaisvaltaisessa uudistuksessa painotettiin erityisesti selkeää sisältörakennetta, helppokäyttöisyyttä ja kestävää teknistä toteutusta. Oleellinen tieto eläintarhassa vierailua varten löytyy nyt helposti kaikilla päätelaitteilla, ja toisaalta uudet sivut tarjoavat luontevia keinoja ohjata lukijoita eteenpäin esimerkiksi luonnonsuojelusta kertovien sisältöjen pariin. Projekti eteni sujuvasti toivotussa aikataulussa ja lopputulos on juuri sitä, mitä toivoimme.

    Huolenpidon kanssa olemme jo miettineet digisisältöjemme mahdollisia tulevaisuuden kehityskohteita. Uskon, että Korkeasaaren uusittu sivusto tulee olemaan pitkäikäinen ja täyttää jatkossakin kaikki vaatimukset: sekä meidän, vierailijoidemme, että alati kehittyvän lainsäädännön osalta”

  2. Miten intranet ja sivusto on otettu sisäisesti vastaan, Korkeasaaren Hallintoassistentti Sari Kettunen?

    ”Uuden verkkosivuston rinnalla uudistimme myös sisäisen viestinnän ratkaisut. Into-Digitalin toteuttama Kuukkeli-intra on otettu lämpimästi vastaan – henkilöstö arvostaa erityisesti sitä, että kaikki tärkeä tieto löytyy nyt yhdestä paikasta. 

    Sivusto on selkeä ja helposti navigoitava sekä käyttäjäystävällinen. Intran käyttö onnistuu luontevasti niin toimistolla kuin kenttätyössäkin. Kuukkelista onkin tullut osa arjen sujuvaa tekemistä kaikissa Korkeasaaren työrooleissa.”

© Korkeasaaren eläintarhan säätiö
Korkeasaaren intranet kirjautuminen
Korkeasaaren intranet

Tiimimme

  1. Strategia ja muotoilu

    Emilia Pulkkinen

    Mikko Erola

  2. Design

    Emilia Pulkkinen

  3. Ohjelmistokehitys

    Janne Hyyryläinen

    Lauri Salminen

  4. Projektinjohto ja asiakkuus

    Mikko Erola