Hyppää sisältöön

Nokiankaupunki.fi

Nokian kaupungin uudet verkkosivustot palvelevat lukuisia kohderyhmiä

Asiakas

Nokian kaupunki

Toimituksen sisältö

  • Data ja analytiikka
  • Design
  • Huolenpito
  • Integraatiot
  • Ohjelmistokehitys
  • Palvelumuotoilu
  • Saavutettavuus
  • Sisältö
  • Strategia
  • WordPress

Nokian kaupunki valitsi meidät kumppanikseen vastaamaan Nokian kaupungin pääsivuston nokiankaupunki.fi:n ja Nokian matkailusivuston visitnokia.fi:n uudistamisesta. Kumppanuus alkoi joulukuussa 2024 ja huipentui kahdessa erässä vuonna 2025: huhtikuussa Visit-sivuston julkaisuun ja lokakuussa pääsivuston julkaisuun. Erinomainen yhteistyö jatkuu Huolenpidon merkeissä.

Nokian kaupungin verkkosivustojen ensisijainen tehtävä on auttaa käyttäjää löytämään häntä kiinnostava tieto helposti, nopeasti ja saavutettavasti. Lukuisia kohderyhmiä pyritään palvelemaan mahdollisimman laadukkaasti niin tarve- kuin kohderyhmäperusteisesti.

Palveluun toteutettu kuka olet -käyttöliittymäsovellus tarjoaa käyttäjälle juuri hänelle suunnitellut sisältöpolut.

Visit Nokian erillissivusto hyödyntää samoja työkaluja omalla ulkoasullisella otteellaan.

Mitä teimme?

Multisite-kokonaisuus

Hanke sisälsi koko Nokian kaupungin verkkopalvelukokonaisuuden uudistamisen. Uudistus käsitti kaupungin sivuston nokiankaupunki.fi:n uudistuksen lisäksi erillissivustona perustetun visitnokia.fi:n uudistuksen. Uudistuksen pohjana toimi konsulttitoimiston NorthPatrolin erinomainen vaatimusmäärittely.

Laaja WordPress-verkkopalvelukokonaisuus pitää täten sisällään muun muassa:

  • Lukuisia räätälöityjä sisältötyyppejä
  • Erittäin monipuoliset sisältölohko- ja lohkopohjatoiminnot
  • Integraatiot: PTV (Palvelutietovaranto) ja Entra ID
  • Erittäin laajat ja kattavat sisältötyyppikohtaiset hakutoiminnot ja yleishaun, jotka hakevat sisältöä koko sivustoverkostosta
  • Osallistavan ja helppokäyttöisen kuka olet -käyttöliittymäsovelluksen, joka auttaa käyttäjää löytämään sopivat sisällöt käyttäjäryhmäperusteisesti
  • Skaalautuvan, turvallisen ja saavutettavan teknologisen arkkitehtuurin

Projektin keskeisin ja antoisin työvaihe oli erittäin huolellinen palvelumuotoilun, strategisen suunnittelun, määrittelyn ja suunnittelun työvaihe. Projektitiimimme ravasi Nokialla alvariinsa, jotta saimme yhdessä Asiakkaan kanssa varmistettua, että olemme tekemässä oikeita asioita oikealla tavalla.

”Erityisen vaikutuksen meihin teki se, miten ratkaisukeskeisesti ja hienolla palveluasenteella tarpeisiimme vastattiin. ”

– Johanna Kurkikangas, Viestintäpäällikkö, Nokian kaupunki

Nokian kaupungin viestintäpäällikkö Johanna Kurkikangas kommentoi yhteistyötämme seuraavasti: ”Sivustoprojektimme Into-Digitalin kanssa sujui kaikin puolin mutkattomasti. Erityisen vaikutuksen meihin teki se, miten ratkaisukeskeisesti ja hienolla palveluasenteella tarpeisiimme vastattiin. Olemme Nokialla erittäin tyytyväisiä Inton kanssa yhteistyössä saavuttamaamme lopputulokseen, ja uskomme sivustomme nyt palvelevan asiakkaitamme entistä paljon paremmin.”  

Projektin vaiheet

  • PalvelumuotoiluAutoimme asiakasta pohtimaan, mitä sisällöllisiä ja käyttöliittymällisiä ratkaisuja tarvitaan, jotta palvelulle asetetut tavoitteet saavutetaan parhaalla mahdollisella tavalla.

  • DesignSuunnittelimme verkkopalvelun käyttöliittymän välittämään asiakkaan juuri virkistetyn brändi-ilmeen tunnelmaa ja viestejä parhaalla mahdollisella tavalla. Niin pääsivuston, kuin Visit-sivuston osalta.

  • OhjelmistokehitysVerkkopalvelukokonaisuus on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmällä sen Multisite-ominaisuuksia hyödyntäen. Palvelu sisältää monipuoliset, rikkaat ja helppokäyttöiset sisällön­hallintatyökalut. Näitä ovat muun muassa lukuisat räätälöidyt sisältötyypit ja sisältölohkot. Lisäksi palveluun toteutettiin integraatiot niin PTV:hen (Palvelutietovaranto) kuin Entra ID:hen.

  • Data ja analytiikkaSuunnittelimme analytiikkaratkaisun, joka auttaa sekä asiakasta että meitä analysoimaan palvelun toimintaa. Palvelua ja sen sisältöjä pyritään kehittämään jatkuvasti datan pohjalta. Data-dashboardit ovat Nokian kaupungin sisällönsyöttäjien nähtävillä WordPress-sisällönhallintajärjestelmässä.

  • HuolenpitoYhteistyömme jatkuu palvelun ylläpidon ja kehityksen merkeissä.

”Olen ylpeä eritoten yhdessä asiakkaan kanssa tehdystä sisältöstrategiatyöstä, joka konkretisoituu sivustolla monella tavalla. Asiakas teki valtavan hienon ponnistuksen sisältöihinsä liittyen.”

-Aapo Mäki, Senior Service Designer

Tiimimme

  1. Strategia ja muotoilu

    Aapo Mäki

  2. Design

    Annika Ryan

  3. Ohjelmistokehitys

    Otto Rautamaa

    Jutta Kalli

  4. Projektinjohto ja tekninen arkkitehtuuri

    Otto Rautamaa