Solera luotti Into-Digitalin käsiin verkkosivu-uudistuksensa suunnittelun ja toteutuksen. Palvelu julkaistiin syyskuussa 2020. Uudistuksen tavoitteina oli vahvistaa Viinilinna-brändiä upealla kuvituksella, mahdollistaa vaivaton sisällönhallinta ja toisaalta luoda salamannopea tuotekatalogi Solera Finlandin tuotteille. Verkkosivu-uudistuksen toteutusbudjetti oli alle 30K €.

Hanke pähkinänkuoressa

STRATEGIA

Verkkopalvelu-uudistuksen strategia syntyi pitkälti Solera Finlandin tavoitteiden myötä: sisältö (blogit ja tuotteet) pitää olla näyttävästi ja helposti luettavissa ja löydettävissä. Vaikkei Solera itse (tietenkään) myy tuotteitaan kuluttajille, on heillä merkittävä mahdollisuus vaikuttaa markkinointiviestinnän keinoin siihen, että Alkosta ostetaan nimenomaan heidän maahantuomia tuotteita.

Solera perustaa markkinointiviestintänsä pitkälti sisältömarkkinointiin niin kuluttajien, kuin tuoteasiantuntijoiden suhteen. Tästä syystä sisällön ja täten käyttäjien luonteva liikkuminen Soleran somekanavien ja verkkopalvelun käyttäjien välillä oli verkkopalvelu-uudistuksen keskiössä.

TOTEUTUS

Verkkopalvelu on toteutettu täysin räätälöidysti WordPress-julkaisujärjestelmän päälle hyödyntämättä minkäänmoisia valmisteemoja. Tietoturva- ja toimivuussyistä myös lisäosien määrä on rajattu minimiin. Lisäosiksi on valikoitunut ainoastaan hyväksi todettuja ja luotettavia lisäosia, kuten Relevanssi Premium -haku ja Yoast SEO -lisäosa.

LUOVA IDEA

Verkkopalvelun luova idea päätettiin pohjata niin tekniikkaan kuin tunteeseen. Folkin Soleralle tuottama kuvamaailma todettiin niin poikkeuksellisen näyttäväksi, että koko käyttöliittymän visuaalinen ulkoasu suunniteltiin tukemaan kuvituksen tunnelmaa.

Keskeinen osa luovaa ideaa oli myös tekninen toteutus. Kuulostaa hassulta, eikö? Näyttävä ja ilmava ulkoasu ei nimittäin toimi, ellei verkkopalvelu itsessään tarjoa käyttäjälle esimerkiksi ”wow, olipas nopea”-elämystä. Tämä konkretisoituu erinomaisesti muun muassa verkkopalvelun tuotehaussa.

TULOKSET

Verkkopalvelun tuloksia analysoidaan pääosin perusanalytiikan kautta – kävijäliikenne ja kävijöiden käyttäytyminen ja sitoutuminen on verkkopalvelun tuloksellisuuslaskennan ytimessä. Alla muutama luku uuden verkkopalvelun tuloksista – vertailussa kahden viime vuoden viimeiset kvartaalit, eli Q4 2019 ja Q4 2020.

200% Käyttäjät
205% Uudet käyttäjät
215% Sivujen katselut

Kattavat ylläpitotyökalut ja poikkeuksellisen näyttävä kuvitus

Viinilinna on Solera Finlandin kuluttajille suunnattu viestintäkanava. Solera Finland on osa pohjoismaista Solera Beverage Groupia, joka on yksi johtavista alkoholin maahantuojista markkinallamme.

Helppokäyttöisen kuoren alla tuotetietointegraatio ja valtavasti blogisisältöä.

Uusi verkkopalvelu ei näytä käyttäjälle kovinkaan monimutkaiselta vaan pääosin yksinkertaiselta ja saumattomasti toimivalta. Verkkopalveluun on kuitenkin rakennettu räätälöity integraatio Soleran Product Information Management (PIM) -järjestelmään, jonka välittämä tuotetieto on käyttäjän saatavilla erinomaisen tuotehaun välityksellä. Lisäksi sivuston modulaarinen toteutus on viety erittäin pitkälle – käytännössä Solera voi muokata viinilinna.fi-sivustosta juuri sellaisen kuin haluaa.

Verkkosivusto kätkee sisälleen pieniä, jokseenkin huomaamattomia toiminnallisuuksia: muun muassa Alkon henkilöstöä ja Soleran myyntiporukkaa helpottaa merkittävästi se, että verkkopalvelu kykenee generoimaan kaikki tuotetiedot näyttävään ja helppolukuiseen .pdf-tiedostomuotoon. Toiminnallisuus generoi sisällön dokumenttiin napinpainallushetkellä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei Soleran tarvitse päivittää dokumentteja erikseen PIM-järjestelmäänsä.

Solera Finlandin Viinilinna-brändi tunnetaan hassunhauskana ja aktiivisena viestijänä. Niinpä sivusto pitää sisällään suuren määrän blogiartikkeleita, joita käyttäjä voi suodattaa oman tarpeensa mukaisesti. Lisäksi sivuston ennustava sisäinen haku tukee käyttäjää – on etsinnässä sitten blogi, tuote tai yhteystiedot.

Into-Digital on ollut meille joustava ja ammattitaitoinen kumppani verkkosivujen kehitysprojektissa. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä Viinilinnan uusiin verkkosivuihin ja yhteistyö tulee ehdottomasti jatkumaan.”

Maijastina Juvonen, Markkinointijohtaja, Solera Finland

Kehitys ja yhteistyö jatkuvat

Verkkosivuston ensimmäinen versio on julkaistu, mutta hedelmällinen yhteistyö jatkuu WordPress-ylläpidon ja jatkokehityksen muodossa. Viinilinnaan on jo suunnitteilla uusia ominaisuuksia.

Hanke oli kaikessa kompleksisuudessaan hieno. Hienoisia (dokumentaation puutteesta johtuvia) hankaluuksia aiheuttanut tuotetietorajapintakin saatiin lopulta toteutettua toimimaan erinomaisesti. Täytyy kyllä kiittää Viinilinnan jengiä kärsivällisyydestä ja erinomaisesta yhteistyöstä.

Aapo Mäki, toimitusjohtaja, Into-Digital

Toteutuksesta vastasivat:

Aapo Mäki on Into-Digitalin toimitusjohtaja, intohimoinen myyjä, verkkopalvelusuunnittelun moniottelija ja FC Barcelona -fani.

Aapo Mäki, CEO

Pekka on Into-Digitalin Head Developer. Vapaa-ajalla kahden kissan omistaja mielellään pyöräilee, piirtää ja valokuvaa vanhoilla kameroilla.

Pekka Suopellonmäki, Head Developer

Lisää töitämme