Loupedeck on vuonna 2016 perustettu suomalainen yritys, joka myy luovien ihmisten käyttöön – joko ammattiin tai harrastuksiin – täysin räätälöitäviä editointikonsoliratkaisuja. Johtavan editointikonsolitoimittajan markkina-aseman maailmanlaajuisesti saavuttanut Loupedeck kirkasti brändi-ilmeensä keväällä 2021 yhdessä MacWell Creativen kanssa. Luonnollisesti yritys tarvitsi täten myös uuden, laadukkaan verkkopalvelun, jolla konsolien myynti onnistuu lukuisilla kielillä maailmanlaajuisesti.

Haaste

Loupedeckin tuotteet ovat elimellinen osa visuaalisten ammattilaisten arkipäivää, joten myös verkkopalvelun käyttökokemus ja visuaalisuus nousivat erityislaatuisen tärkeään rooliin. Kuinka esittää hyvinkin tekniset tuotteet näyttävästi, selkeästi ja samalla tehdä ostaminen helpoksi?

Haasteeksi voidaan todeta myös se, että Loupedeckin aikaisempi verkkokauppa oli kytketty verkkokauppa-alustan Shopifyn taustajärjestelmiin. Kuinka säilyttää hyväksi todettu taustajärjestelmäkokonaisuus siten, että varsinainen verkkokauppa uudistetaan kokonaan?

Ratkaisu

Äärimmäisen näyttävät tuotelaskeutumissivut, joilla käyttäjät voi fiilistellä tuotteita ja tunnelmaa. Samalla tehokkaat ohjaukset tuotteen lisäämiseksi ostoskoriin, kuin myös tuotteen teknisiin yksityiskohtiin tutustumaan. Ratkaisun keskiössä on se, että erittäin visuaalinen verkkopalvelu tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden tutustua tuotteisiin tarkemmin eri näkökulmista, mutta ostoskoriin lisääminen ja ostamaan siirtyminen on mahdollista ja sujuvaa joka puolella palvelua.

’’Visuaalisena ammattilaisena oli jännittävää suunnitella verkkopalvelu visuaalisille ammattilaisille. Uskon, että toteutus miellyttää käyttäjien silmää erinomaisesti. Loupedeckin ystävällisesti meille kiitokseksi toimittamalla Loupedeck-konsolilla on muuten tehty jos jonkinmoisia projekteja myöhemmin. Vau mikä masiina!’’

Ernesti Niemi / Into-Digital, Digital Designer

Verkkopalvelu on räätälöity, WordPressin päälle rakennettu kokonaisuus, joka on integroitu Shopify:n backendiin laadukkaalla tavalla. Käyttäjän näkökulmasta uudistus on kokonaisvaltainen.

Projekti

Projekti toteutettiin startista julkaisuun ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 2021. Hanke eteni Into-Digitalin selkeän ja tehokkaan projektimallin ansiosta sujuvasti seuraavin työvaihein:

  1. Brändi-ilmeen uudistus (MacWell)
  2. Sisällön ja sisältörakenteen suunnittelu
  3. Verkkopalvelun käyttöliittymän (rautalangat) prototyyppi
  4. Käyttöliittymän visuaalisen ilmeen prototyyppi (työpöytä ja mobiili)
  5. Tekninen suunnittelu ja toteutus
  6. Testaus ja viimeistely
  7. Julkaisu
  8. Jatkokehitys ja ylläpito

’’Tämä on hyvä esimerkki melkoisen kompleksisesta projektista, jossa kaikkien osapuolten oli tärkeää asennoitua aikataulun ja toteutuksen suhteen siihen, että pieniä yllätyksiä saattaa tulla. Niin kävi tässäkin tapauksessa, mutta hallitulla projektinjohdolla ja avoimella kommunikaatiolla haasteet saatiin ratkaistua.’’

Anni Martikainen / Into-Digital, Project Manager

Tekninen ratkaisu

Hankkeen alussa pohdittiin, mitä teknisiä ratkaisuja tarvitaan, jotta verkkopalvelusta saadaan rakennettua niin Loupedeckin sisällönhallintatiimin, kuin etenkin käyttäjän näkökulmasta saumaton.

Erikoisuuksia löytyy:

  • Modulaarinen palvelu = kaikki sivut rakennetaan Into-Digitalin suunnittelemista ja toteuttamista ’’legopalikoista’’ lukuunottamatta kiinteitä sivupohjia esimerkiksi liittyen ostoskorinäkymiin
  • Ostoskorin esikatselu
  • Tuotteiden vertailu
  • Shopify-integraatio
  • Multisite-toteutus maaversioiden suhteen kuudella kielellä

Yhteistyö jatkuu

Loupedeckin haaliessa uusia asiakkaita maailman jokaisesta kolkasta, on selvää, että myös verkkopalveluun liittyvät kehitystarpeet tulevat kasvamaan. Tyypilliseen tapaansa Into-Digital vastaa verkkopalvelusta kokonaisuudessaan: ylläpidosta niin julkaisujärjestelmän kuin tietoturvankin osalta sekä tietysti jatkokehityksestä. Jatkokehitystä on tehty jo julkaisun jälkeen reilusti, ja lisää on luvassa.

Toteutuksesta vastasivat:

Anni on Into-Digitalin Project Manager. Kissojen ystävä Anni kuuntelee vapaa-ajallaan lattarimusiikkia, nautiskelee hyviä viinejä ja kotitekoista pizzaa sekä nauttii pyöräilystä uusille paikoille.

Anni Martikainen, Project Manager

Ernesti on Into-Digitalin Digital Designer. Vapaa-ajallaan Ernesti valokuvaa, kuuntelee vanhoja äänilevyjä ja siemailee single malt -viskejä. Ajoittain.

Ernesti Niemi, Digital Designer

Konsta on Into-Digitalin Developer. Vapaa-aika kuluu Konstalla olutta tehdessä, koodaillessa sekä pelaillessa. Ja täytyyhän sen oluen laatuakin tarkastella.

Konsta Hallinen, Developer

Arto on Into-Digitalin COO. Vapaa-ajalla Arton voi löytää joko paljusta tai golfkentältä. Hän on myös fanaattinen kitaravirtuoosi.

Arto Hautanen, COO

Lisää töitämme