Into-Digital loi palvelumuotoilulla, suunnittelulla ja ohjelmistokehityksellä verkkopalvelun, jolla tehdään hyvää.

Lahjoittamo.fi kokoaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskohteet kätevästi yhteen paikkaan. Goodwill ry:n kehittämän ja Into-Digitalin toteuttaman palvelun avulla lahjoittaja löytää itseään kiinnostavat rahankeräyskohteet muutamalla klikkauksella. Lahjoittajalle oman avun tarjoaminen on palvelun avulla helpompaa ja luotettavampaa kuin koskaan aikaisemmin. Mikä parasta, palvelu on järjestöille ilmainen, eikä alustalla tapahtuvista lahjoituksista kerätä profitia.

Lahjoittamo-verkkopalvelun punainen lanka on ainutlaatuinen. Into-Digital vastasi projektissa koko verkkopalvelun rakentamisesta, ja lähtökohtana oli hioa sivuston käyttäjäystävällisyys ja saavutettavuus huippuunsa. Uuden ajan verkkopalvelun tavoitteena on toimia täysin asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöitynä, uniikkina lahjoituskanavana, jota on houkutteleva, helppo ja turvallinen käyttää.

’’Suomessa on tällä hetkellä noin 70 000 järjestöä, joista sote-alalla vaikuttaa yli 11 000 toimijaa. Lahjoittamo auttaa yksityishenkilöitä löytämään sopivan lahjoituskohteen lukuisien järjestöjen lahjoituskohdetarjoamasta.’’

Otso Saarikoski / Team Leader, Goodwill ry

Poikkeuksellinen projekti sytytti tiimin

Goodwill ry on vuonna 2017 perustettu yhdistys, joka kehittää erilaisia sosiaalisia innovaatioita. Järjestöjen varainhankintaa ja osaamisen lahjoittamista helpottava Lahjoittamo-hanke nappasi STEA:n ideakilpailusta rahoituksen yli 100 kilpailevan ehdokkaan joukosta. Hanke starttasi vuonna 2019 ja hankkeen lopputuloksena julkistettiin lahjoittamo.fi keväällä 2021.

Lahjoittamon kaltaisen, merkityksellisen verkkopalvelun luomisesta oli helppo innostua. Inton tiimille projekti ei ollut yksinkertaisimmasta päästä, mutta sitäkin mielenkiintoisempi. Täysin uniikki verkkopalvelu oli projekti poikkeuksellinen niin sisällöltään kuin toteutukseltaan.

”Lahjoittamon verkkopalvelun suunnittelussa pääsimme lähestymään projektia eri tavalla kuin yleensä. Projektin alkupuolella meillä oli merkittäviä kysymyksiä ratkaistavaksi, mutta kokenut tiimimme pystyi ratkaisemaan ne kaikki luovuudella ja kovalla osaamisella. Yhteistyöllä Goodwillin erinomaisen tiimin kanssa ymmärrys lahjoittajien sekä järjestöjen tarpeista kasvoi kohisten”,

Into-Digitalin toimitusjohtaja Aapo Mäki kertoo.

”Erityisen mielenkiintoista oli muun muassa pohdinta siitä, miten käyttäjän on mahdollisimman sujuvaa löytää juuri häntä kiinnostava lahjoituskohde. Haaste ratkottiin näyttävällä meganavigaatiolla, suodatettavilla lahjoituskohdelistauksilla, ennustavalla, kattavalla ja suodatettavalla hakutoiminnolla sekä lahjoituskohdearvonnalla. Käyttäjän tarpeita ja käyttötottumuksia palvellaan siis kaikin mahdollisin tavoin.

Palvelumuotoilun avulla katsoimme palvelua myös järjestöjen näkökulmasta. Esimerkiksi: pitääkö järjestöjen itse kyetä lisäämään ja hallitsemaan lahjoituskohteita verkkopalvelussa? Mahdollisuus tähän saatiin lopulta toteutettua räätälöidyn hallintakäyttöliittymän avulla.

Kokonaisuutena loimme Goodwillille mainion, aidosti palvelevan ja hyvää tekevän verkkopalvelun”,

Mäki iloitsee.

• • •
• • •
• • •

Tehokasta yhteistyötä asiakkaan kanssa

Hanke suunniteltiin ja vietiin läpi tiiviissä ja hedelmällisessä yhteistyössä Goodwillin palvelumuotoilun tiimin kanssa. Into-Digitalilla oli ilo olla vastuussa:

”Yhteistyö Into-Digitalin kanssa oli hedelmällistä ja mutkatonta. Inton osaaminen verkkopalvelujen suunnittelussa ja toteuttamisessa on huippuluokkaa ja heidän tiimissään oli ammattimaisuutta, johon oli helppo tukeutua. Olemme äärimmäisen tyytyväisiä siihen miltä Lahjoittamo näyttää”,

Saarikoski kehuu.

Puolueeton lahjoituskanava herättää sekä mielenkiintoa että luottamusta

Lahjoittamon verkkosivusto tarjoaa järjestöille näkyvyyttä yhdenmukaisesti. Itsenäinen, järjestöistä riippumaton lahjoituspalvelusivusto on herättänyt runsaasti kiinnostusta ja mukaan on ilmoittautunut jo yli 60 järjestöä.

Alusta saakka oli tärkeää, että palvelun käyttö on lahjoittajalle sujuvaa. Myös palvelun luotettavuutta ja saavutettavuutta haluttiin korostaa. Nyt kiinnostava lahjoituskohde on helppo etsiä teemojen mukaan, ja lahjoitus siirtyy verkkopalvelusta suoraan valitun järjestön keräystilille. Ei hullumpi juttu!

Mielenkiintoinen yhteistyö Into-Digitalin ja Goodwillin välillä jatkuu myös tulevaisuudessa. Nyt seuraamme esimerkiksi Lahjoittamon käyttäjien määrän kasvua. Tulosten pohjalta verkkopalvelua kehitetään entistä paremmaksi. Emme malta odottaa!

Toteutuksesta vastasivat:

Aapo Mäki on Into-Digitalin toimitusjohtaja, intohimoinen myyjä, verkkopalvelusuunnittelun moniottelija ja FC Barcelona -fani.

Aapo Mäki, CEO

Ida Andersson on Into-Digitalin ensimmäinen palvelu- ja sisältömuotoilija, ex-projektipäällikkö ja kanien ystävä.

Ida Andersson, Service & Content Designer

Ernesti on Into-Digitalin Digital Designer. Vapaa-ajallaan Ernesti valokuvaa, kuuntelee vanhoja äänilevyjä ja siemailee single malt -viskejä. Ajoittain.

Ernesti Niemi, Digital Designer

Mikko on yksi Into-Digitalin pääkehittäjistä ja yrityksen osakas. Mikko harrastaa pariakrobatiaa ja viihdyttää työkavereitaan yllättävällä triviatiedolla.

Mikko Hytönen, Head Developer

Laura on Into-Digitalin Developer. Futisjoukkueensa maalivahtina ja viherkasvien parissa vapaa-aikaansa viettävä Laura fanittaa Euroviisuja ja hyvän ruoan laittamista.

Laura Pekkanen, Developer

Lisää töitämme