Europicnic on kotimainen elintarvikehankintojen ammattilainen. Yritys palvelee lähes 30 vuoden kokemuksella kahviloita, ammattikeittiöitä, tukku- ja keskusliikkeitä, vähittäiskauppoja ja elintarviketeollisuutta. Valikoimassa on noin 200 herkullista tuotetta aina valmistustuotteista leivonnaisiin. Europicnic kuuluu samaan konserniin yhden Suomen suurimman lounasravintolaketjun Picnicin kanssa.

Huonosti toimivat integraatiot myynnin tulppana

HAASTEET

Vanha verkkopalvelu oli auttamatta vanhentunut niin tekniikaltaan kuin ulkoasultaan. Tilaus-toimitusprosessin hallinta oli manuaalista ja työlästä. Kokonaisuus ei edesauttanut tehokasta verkkomyyntiä lainkaan.

Täysin räätälöidyt, saumattomat integraatiot ja moderni ulkoasu

RATKAISUT

Suunnittelimme ja toteutimme Europicnicille täysin räätälöidyn, näyttävän ja modernin WordPress-verkkokaupan, johon toteutettiin lisäksi haastavia integraatioita muun muassa tuotetieto- ja toimitusjärjestelmiin. Nyt tieto liikkuu automaattisesti kaikkien järjestelmien välillä ilman manuaalista työtä. Merkittävää säästöä saavutetaan jo pelkän manuaaliseen työhön käytetyn työajan muodossa.

Helppokäyttöinen verkkopalvelu käyttäjän makuun

Europicnicille verkkokauppa on bisneksen kivijalka, jonka kautta kulkevat käytännössä kaikki tilaukset. Kun verkkopalvelu päivitettiin kertaheitolla 2020-luvulle, tavoitteena oli tuoda helppoutta käyttäjien ja ylläpitäjien arkeen.

Määrittely ennen koodia

Tunnistimme heti projektin laajuuden ja samalla verkkopalvelun kriittisyyden Europicnicin liiketoiminnalle. Merkittävään hankkeeseen ei lähdetty soitellen sotaan, vaan projekti aloitettiin Inton filosofian mukaisesti huolellisella määrittelyllä.

Määrittelyssä suurennuslasin alle pääsivät mm. verkkopalvelun toteutustapa, sisältörakenne, sivupohjat ja toiminnallisuudet. Avainroolissa oli myös verkkokaupan määrittely: miten tuotteita voi selata ja hakea, miten ostopolku toimii ja miten käyttäjiä hallitaan. Ennen toteutusta oli myös tutkittava integraatiot verkkopalvelun ulkopuolisiin järjestelmiin, jotta data liikkuisi sukkelasti ja manuaalisesta tietojen päivittämisestä eri alustoille voitaisiin luopua.

Koko määrittelyn ajan kirkkaana mielessä pysyivät uuden palvelun tavoitteet: helppous, myynnillisyys, käytettävyys ja selkeys. Lopputuloksena syntyi kattava määrittelydokumentti, joka toimi ohjenuorana ja karttana koko verkkopalvelun toteutuksen ajan.

”Päädyimme tekemään Into-Digitalin ehdotuksen mukaisesti ensin määrittelyprojektin, jonka jälkeen oli valmiudet kilpailuttaa hanke oikeilla spekseillä. Varsinainen projekti oli luontevaa tehdä Into-Digitalin kanssa hyvin sujuneen määrittelyprojektin jatkoksi”, summaa Europicnicin toimitusjohtaja Antti Leppävuori.

Tekniset rakaisut pulmaan kuin pulmaan

Suunnittelimme ja toteutimme Europicnicille verkkopalvelun, joka yhdistää yrityksen verkkosivut ja verkkokaupan. Europicnicin asiakkaille virtuaaliset ovet avautuivat huhtikuussa 2020.

Tekninen toteutus rakentui seuraavin elementein:

• WordPress-julkaisujärjestelmä
• WooCommerce-verkkokaupparatkaisu
• ERP-järjestelmän integraatio
• Integraatio kumppanin varastointi- ja
toimitusjärjestelmään
• Räätälöity maksutapaintegraatio
• Uutiskirjeen tilauksen integraatio CRM-järjestelmään
• Palvelinratkaisu

Oman mausteensa tekniseen toteutukseen toivat
Europicnicin liiketoiminnan luonne ja integraatiot, jotka tarjosivat asiantuntijoillemme riittävästi pähkinöitä purtavaksi.

”Europicnicin WooCommerce-verkkokauppa on yhdistetty ERP-järjestelmään kaksisuuntaisesti siten, että järjestelmästä sekä haetaan että sinne viedään tietoa. Valmiita integraatiorajapintoja ei ollut, joten kaikki on tehty räätälöidysti. Haettavaa dataa on paljon, ja hakujen suhteen on yritetty tasapainotella sekä suorituskyvyn, että datan reaaliaikaisuuden välillä”, kertoo Into-Digitalin CTO Antti Lassila.

”Meillä oli paljon standardista poikkeavia toiveita ja vaatimuksia. Useimpiin näihin löytyi ratkaisu, jos ei suoraan hyllyltä, niin asiantuntijoiden ratkaisemana. Antti Lassila on huikea ammattilainen, jolta löytyi aina vaihtoehtoja ratkaisuksi”, Europicnicin Leppävuori kiteyttää.

Verkkopalvelu ei voi olla pelkkää tekniikkaa – visuaalinen ilme ja kuvat tuotiin tähän päivään

Verkkopalveluprojektin rinnalla Into-Digitalin sisaryhtiö Ida Fram loi Europicnicille uuden graafisen ohjeiston. Värimaailma ja typografia suunniteltiin uudelleen ja logo päivitettiin. Myös tuote- ja fiiliskuvamaailma uudistettiin, jotta herkulliset tuotteet tuovat veden kielelle myös ruudun välityksellä.

Uudet visuaaliset elementit tuovat verkkopalvelun eloon ja puhaltavat hengen tekniselle ratkaisulle. Tavoitteiden mukaisesti käyttökokemus tuotiin 2020-luvulle.

Herkulliset tuotteet tuovat veden kielelle myös ruudun välityksellä.

Seuraavat askeleet jo mielessä

Verkkopalvelun ensimmäinen versio on julkaistu, mutta kehitys jatkuu. Sitä tehdään tulosten mittaamisen ja seurannan pohjalta. Suunnitelmissa on myös lähteä hyödyntämään uuden palvelun potentiaalia hakukonemarkkinoinnin ja verkkomainonnan maailmassa.

”Mieltämme lämmitti Europicnicin sitoutuminen projektiin alusta saakka. Pääsimme työskentelemään asiantuntevan projektitiimin kanssa. Toimitusjohtaja Antti Leppävuoren mukanaolo varmisti, että päätökset saatiin tehtyä nopeasti”, kiittelee Into-Digitalin toimitusjohtaja Aapo Mäki.

”Projekti huipentui käyttöönottoon, joka tapahtui suunnitellusti yhden päivän aikana ilman mitään ongelmia. En ole ennen nähnyt mitään käyttöönottoa, joka menisi kerralla täysin maaliin siten, että kaikki toimii alusta asti kuten pitääkin. Tämä kertoo, että valmistelu ja testaus oli tehty huolella ja eri tahoista koostuvasta projektiryhmästä oli kasvanut toimiva ja yhteen pelaava tiimi”, Leppävuori tiivistää.

Lisää töitämme