Lasten ja nuorten tuotteiden kustantamo Egmont Kustannus luotti verkkokauppauudistuksensa Into-Digitalin käsiin. Tavoitteena oli yhtenäistää eri sivustoille pirstaloitunut verkkonäkyvyys nykyaikaiseksi, myyntiä lisääväksi verkkokaupaksi. Toiveena oli myös verkkokaupan räätälöitävyys, jotta palvelu vastaisi asiakkaiden ja ylläpitäjien tarpeisiin. Uutena tuoteryhmänä verkkokauppaan tuotiin Egmont Kustannuksen julkaisemat kirjat.

Ensisijaisena haasteena tilaus-toimitusputki

HAASTEET

Lähtötilanteessa Egmont Kustannuksen verkkokauppa ei mahdollistanut täysin automatisoitua tilaus-toimitusputkea.

Alusta saakka tunnistettiin, että verkkokaupan uudistushanke tulee olemaan mittava ja haastava.

Uudistuksen keskeisimmiksi tavoitteiksi asetettiin myynnin kasvattaminen ja Egmont Kustannuksen sisäisten prosessien tehostaminen.

Huolellinen palvelumuotoilu käynnisti hankkeen

RATKAISUT

Kompleksista hanketta päätettiin lähestyä yhteisellä palvelumuotoilu- ja määrittelyprojektilla. Verkkokaupan toiminnot ja integraatiot määriteltiin ja suunniteltiin huolellisesti, ja lopputulos paketoitiin yli 50-sivuiseksi PDF-tiedostoksi. Dokumentaatio toimi myös tarjouspyyntönä palvelun toteuttajakandidaateille.

Määrittelyn kautta myös hankkeen toteuttajaksi

Projektin käynnistäneessä määrittelyhankkeessa paneuduttiin muun muassa seuraaviin asioihin:

• asiakasymmärrys
• käyttökokemuksen suunnittelu
• sisällön ja sisältörakenteen suunnittelu
• tarvittavat sivupohjat
• verkkokaupan toiminnallisuudet
• ostopolku ja sen määrittely
• tietojen siirto ja syöttäminen
• integraatiot (tuote- ja tilaustiedot, maksupalvelu,
toimitus)
• maksaminen
• julkaisujärjestelmä ja verkkokauppa-alusta.

Projektin päätteeksi Egmont Kustannus kilpailutti verkkokaupan toteutuksen. Sen myötä valikoiduimme myös hankkeen toteuttajakumppaniksi.

39% Myynnin kasvua
51% Lisää kävijäliikennettä
100% Tyytyväinen asiakas

Helppokäyttöisen kuoren alla monimutkaiset integraatiot

Uusi verkkopalvelu ei näyttäydy käyttäjälle kovinkaan monimutkaisena, vaikka määrittelyvaiheessa pääsimme suunnittelemaan hyvinkin kompleksisia kokonaisuuksia. Verkkopalveluun rakennettiin useita integraatioita mm. tuotetieto-, tilaus- ja maksujärjestelmiin. Verkkopalvelulla palvellaan yhdeksää eri käyttäjäryhmää. Tuotetiedot ja niiden näyttäminen eri tuoteryhmien osalta käsiteltiin kattavasti, jotta käyttäjää voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla.

”Ilman verkkokaupan taustalla olevia toimivia integraatioita yhteistyökumppaneiden järjestelmiin ei homma toimisi lainkaan. Tilaus-toimitusputki toimii täysin automaattisesti eikä meidän täydy huolehtia siitä. Voimme nyt keskittyä täysin tuotteisiin ja niiden markkinointiin”, kertoo Egmont Kustannuksen tuotanto- ja ICT-päällikkö Osmo Walliander.

Tavoitteena lisätä tuotteiden myyntiä

Verkkokaupan uudistuksella on tyypillisesti yksi keskeinen tehtävä: lisätä myyntiä. Se oli myös Egmont Kustannuksen verkkokauppahankkeen suunnittelun ja toteutuksen keskiössä. Tuotteiden, tuotenostojen, tuotelistausten ja ostopainikkeiden onnistunut toteutus oli ratkaisevassa roolissa, kun ostokokemuksesta tehtiin miellyttävää ja mutkatonta.

Tuotesisältöjen lisäksi käyttäjää palvellaan ajankohtaisnostoilla, julkaisukalenterilla ja Egmont Kustannuksen somesyötteellä.

Kaupankäyntiä laitteesta riippumatta

Verkkopalvelun yksi keskeisistä suunnittelutyön haasteista oli saada suuren tuotemäärän verkkokauppa palvelemaan käyttäjää päätelaitteesta ja näytön koosta riippumatta. Verkkokauppaan toteutettiin responsiivinen käyttöliittymä, joka mukautuu laitteelle kuin laitteelle säilyttäen ostokokemuksen mielekkäänä.

Kehitys ja yhteistyö jatkuvat

Verkkokaupan ensimmäinen versio on julkaistu, mutta hedelmällinen yhteistyö jatkuu. Verkkokauppaan on jo suunnitteilla uusia ominaisuuksia, joista osa on jo ehditty toteuttaakin. Uuden kaupan potentiaalia lähdetään myös hyödyntämään digimarkkinoinnin ja hakusanamainonnan alueilla.

”Hanke oli kaikessa kompleksisuudessaan todella hieno ja mutkaton, minkä tietysti mahdollisti huolellinen määrittelytyö. Myynti lähti heti julkaisun jälkeen erinomaiseen nousuun, mikä on tärkeintä näissä verkkokauppauudistuksissa.”, summaa Into-Digitalin toimitusjohtaja Aapo Mäki.

”Yhdellä sanalla kuvattuna yhteistyö on helppoa. Koko projektin läpivienti oli yhdessä projektityökalussa, jossa kaikki keskustelut käytiin. Meille jäi Into-Digitalista alusta alkaen hyvä kuva toimijana, joka on tarpeeksi pieni, että meidän projektimme on tärkeä mutta sopivan iso että heiltä löytyy resursseja homman läpiviemiseen. Tämä olettamus osoittautui toteen”, kiittelee Osmo Walliander.

Egmont Kustannus julkaisee sarjakuva-, lasten-, urheilu- ja harrastelehtiä, sarjakuva- ja lastenkirjoja sekä puuha- ja värityskirjoja. Egmontin tuotteissa esiintyy tuttuja rakastettuja hahmoja, kuten Ryhmä Hau, My Little Pony, Tex Willer ja Asterix. Egmont Kustannus on tanskalaisen Egmontin ja Sanoma Media Finlandin puoliksi omistama yhteisyritys.

Lisää töitämme