Hakukonemarkkinointi, hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta

Jokainen haluaa näkyä Googlen hakutuloksissa. Siihen on kaksi keinoa: hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta.

  • Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa kaikkia toimenpiteitä, joilla parannetaan verkkopalvelun sisällön löytymistä hakukoneella.
  • Hakukonemarkkinointi eli SEM (Search Engine Marketing) tarkoittaa maksettua mainontaa hakutuloksissa.

Hakukonemarkkinointi on aikaisemmin ollut kattotermi, johon on kuulunut sekä optimointi että hakusanamainonta, mutta nykyisin sillä tavallisesti tarkoitetaan nimenomaan maksettua hakusanamainontaa.

Optimointi on hidasta, hakusanamainonta vaikuttaa nopeasti

Hakukoneoptimointiin kuuluu verkkosivuston tekninen parantelu hakukoneita varten, sisällön muokkaus sekä sivuston suosion kasvattaminen. Hakutulokset muuttuvat hitaasti, joten optimointi voi kestää kauan ja sitä kannattaa jatkaa säännöllisesti. Hyvin tehdyn optimoinnin tulokset säilyvät pitkään.

Hakusanamainokset alkavat tuoda kävijöitä verkkosivustolle heti. Palvelu ostetaan hakukoneelta ja maksulliset mainokset näkyvät hakutulosten joukossa. Hakusanamainonta sopii siksi mainiosti esimerkiksi uuden verkkosivuston julkaisun yhteyteen. Sen avulla sivustolle saadaan alusta asti kävijäliikennettä ja kysyntä pystytään kartoittamaan tehokkaasti.

30 miljoonaa hakua joka päivä

Suomessa ylivoimaisesti yleisin hakukone on Google. Yrityksen maajohtajan Antti Järvisen mukaan Suomessa tehdään päivittäin 30 miljoonaa Google-hakua. Hakukonemainontaa voidaan pitää tehokkaimpana kanavana olemassa olevan kysynnän saalistamiseen.

Suomessa hakusanamainonnasta käytetään myös nimityksiä Google-mainonta sekä AdWords-mainonta Google Ads -mainosjärjestelmän aikaisemman nimen mukaan.

Hakusanamainonnan etuja:

  • kohdennettavuus
  • yksityiskohtainen mittaus
  • tarkka budjetti

Mainonnan kohdennus tavoittaa oikeat ihmiset

Verkkosivulle kannattaa ohjata potentiaalisimpia asiakkaita ennemmin kuin haalia sinne vain suuria kävijämääriä. Hakukonemainonta tarjoaa mahdollisuuden laatia kullekin tuotteelle ja palvelulle yksilölliset kohdennustavat, joilla tavoitetaan juuri oikeat asiakkaat.

Kohdennustapoja ovat mm. haussa käytetty avainsana, sijainti, verkkokäyttäytyminen, demografiset tiedot ja mieltymykset.

Varsinkin B2B-markkinoinnissa tarvitaan osaamista mainonnan kohdentamisessa. Yritysten päättäjät ovat yksityishenkilöitä, joiden verkkohakuja täytyy osata ennakoida taitavasti. Myös mainostekstien ja laskeutumissivun sisällön on tarjottava näihin hakuihin sopivia vastauksia.

Hakusanamointa on kustannustehokasta ja sen hinta on ennustettavissa

Hakusanamainonnassa ei yleensä makseta mainosten näyttämisestä, vaan ainoastaan mainoslinkkien klikkauksista. Hinta riippuu avainsanoista ja kilpailusta. Yksittäinen klikkaus voi maksaa lähes mitä tahansa muutamista senteistä yli kymmeneen euroon.

Kampanjalle voi kuitenkin asettaa maksimihinnan, jolloin mainokset eivät enää näy Googlen hakutuloksissa, jos päivän tai kuukauden budjetti on käytetty. Näin hakusanamainonnan kustannukset ovat myös helposti ennustettavissa ja ennalta määriteltävissä.

Into-Digital suunnittelee ja toteuttaa hakusanamainonnan puolestasi

Into-Digital suunnittelee yrityksellesi sopivat avainsanat ja kohdennukset, joilla saat tehokkaan hakusanamainoskampanjan käyntiin. Mainonnan tehoja tarkkaillaan ja raportoidaan kuukausittain. Raporteista voi helposti seurata mainonnan onnistumista vertaamalla esimerkiksi myynnin tai yhteydenottojen määrää rahalliseen panostukseen.

Ota yhteyttä

Me olemme Into-Digital. Suomen paras digimarkkinoinnin toteuttaja.

Into-Digital
Helsinki

Lapinlahdenkatu 1 B
00180 Helsinki

tel: +358 44 749 2060

Into-Digital
Jyväskylä

Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä

tel: +358 40 740 8018

Ota yhteyttä