Adventtikalenteri

Suomen Partiolaiset

Partio on Suomen suurin nuorisojärjestö, jota harrastetaan noin 750 lippukunnassa eri puolilla maata. Suositun harrastuksen piirissä on jo noin 65 000 lasta, nuorta ja aikuista. Suomen Partiolaisten tärkeimmän yksittäisen varainhankintakeinon – adventtikalenterien – myyntituotto käytetään kokonaisuudessaan partiotoimintaan, ja suurimman osan siitä saavat kalentereita myyneet paikalliset lippukunnat eli partion paikallisyhdistykset.

Adventtikalenterimyynti ei ole pelkästään varainhankintaa vaan lisäksi arvokasta kasvatustyötä lapsille ja nuorille. Partiolaiset ovat myyneet adventtikaltereita vuodesta 1947.

Adventtikalenteri

Strategia

Huolellisella palvelumuotoilulla parasta mahdollista asiakaspalvelua

Adventtikalenteri on yksi Partiolaisten tärkeimmistä yksittäisistä varainhankintamuodoista, joten uudistuksen tavoitteeksi asetettiin kalenterimyynnin kasvattaminen entisestään. Toteutettavan palvelun tarkoituksena oli tukea kalenterimyynnin lisäksi järjestön sisäisiä prosesseja.

Myynnin kasvattamiseksi hankkeessa päätettiin käyttää erityisen paljon aikaa ostopolun suunnitteluun ja toteutukseen. Lopputuotoksena syntyi helppokäyttöinen ja selkeä ostopolku, jossa käyttävä voi:

  • Ostaa yhden tai useamman kalenterin itselleen
  • Valita toimitusosoitteeksi useamman kuin yhden toimitusosoitteen
  • Tilata kalentereita lahjaksi
  • Valita tuettavan lippukunnan
  • Valita maksutavan ja maksaa

Digitaalisen ostokokemuksen lisäksi verkkopalvelun haluttiin toimivan entistä tehokkaampana kanavana löytää myös fyysisiä kalenterimyyntipaikkoja. Päätettiin toteuttaa myyntipaikkahaku, joka listaa Partiolaisten lippukuntien itsensä ilmoittamat myyntipaikat ja -ajat kätevästi.

Luova idea

Viimeistä pilkkua myöden viimeistelty, partiolaisten näköinen saavutettava verkkopalvelu kalenterihistoriallisella gallerialla höystettynä

Koska kyseessä on verkkokauppa, kaikki projektin osapuolet olivat yksimielisiä siitä, ettei verkkopalvelun toiminnallisuutta tai selkeyttä haluta vaarantaa "luovuuden liikakäytöllä". Verkkopalvelun luova osuus – käyttöliittymäsuunnittelu – perustui siis seuraaviin:

  • Huolellinen viimeistely
  • Saavutettavuusstandardien mukainen ulkoasu ja toteutus
  • Tunteisiin vetoava kuvamaailma
  • Historian havinaa gallerian muodossa

1940-luvulta saakka julkaistun adventtikalenterin uusi kotipesä adventtikalenteri.fi pitää sisällään galleriakuvituksen kaikista yli 70 julkaistusta kalenterista.

Adventtikalenteri

Toteutus

Täysin asiakkaan tarpeisiin räätälöity tekninen toteutus WordPress-sisällönhallintajärjestelmän päälle

Verkkopalvelu on rakennettu tekniikaltaan sisällönhallintajärjestelmän WordPressin päälle. Täten sisällönhallinta on helppoa, joustavaa ja suoraviivaista.

Koska erittäin suoraviivainen mutta monipuolinen ostopolku todettiin verkkopalvelun kulmakiveksi, päätettiin se toteuttaa hyödyntämättä valmiita verkkokauppa-alustoja, täysin räätälöidysti.

Toteutuksen kannalta oleellista on myös se, mitä konepellin alta löytyy. Yksi toimeksiannon keskeisimmistä vaatimuksista oli myös se, että verkkopalvelun räätälöity myyntiraportointi kehittää Partiolaisten tilaus-toimitusprosessia ja laskuaineiston muodostaminen tapahtuu nappia painamalla. Kaikki tilaus- ja toimitusprosessin hallinta tapahtuu uudessa adventtikalenteri.fi -verkkopalvelussa itse postitusta lukuun ottamatta.

Tulokset

Hieno startti verkkomyyntiin, jonka postilakko pilasi – silti adventtikalenteri teki kaikkien aikojen myyntiennätyksensä

Adventtikalenterin verkkomyynnin kannalta pahimpaan mahdollisimpaan ajankohtaan asettunut postilakko pilasi hienosti alkaneen myyntisesongin verkkokaupan osalta.

Ensimmäiset myyntiviikot ennen postilakon julkituloa myynti ylitti edellisvuoden seuraavin prosenttiluvuin: 40%, 40% ja 10%. Viiden ensimmäisen ennen postilakkoa toteutuneen myyntiviikon aikana uusi adventtikalenteri.fi saavutti lähes 70% koko edellisvuoden myynnistä.

On luonnollista ja ymmärrettävää, etteivät ostajapotentiaalit halunneet jännittää adventtikalenterin kotiinsaapumisajankohdan suhteen. Tästä syystä adventtikalenteri.fi palveli ostajia myyntipaikkahaulla - myyntipaikkahakusivu osoittautuikin kävijäliikenteeltään ylivoimaisesti käytetyimmäksi sivuksi koko verkkopalvelussa.

Postilakon haavoittamasta loppua kohti hiljenneestä verkkomyynnistä huolimatta vuoden 2019 partiolaisten adventtikalenterimyyntikampanja keräsi ennätykselliset 2,7 miljoonaa euroa partiotoimintaan.