Verkkokauppa elintarvike­hankinnoille

Europicnic.fi Integraatio Määrittely UX & UI Verkkokauppa WooCommerce WordPress

Europicnic on kotimainen elintarvikehankintojen ammattilainen. Yritys palvelee lähes 30 vuoden kokemuksella kahviloita, ammattikeittiöitä, tukku- ja keskusliikkeitä, vähittäiskauppoja ja elintarviketeollisuutta. Valikoimassa on noin 200 herkullista tuotetta aina valmistustuotteista leivonnaisiin. Europicnic kuuluu samaan konserniin yhden Suomen suurimman lounasravintolaketjun Picnicin kanssa.

Huonosti toimivat integraatiot myynnin tulppana

HAASTEET

Vanha verkkopalvelu oli auttamatta vanhentunut niin tekniikaltaan kuin ulkoasultaan. Tilaus-toimitusprosessin hallinta oli manuaalista ja työlästä. Kokonaisuus ei edesauttanut tehokasta verkkomyyntiä lainkaan.

Täysin räätälöidyt, saumattomat integraatiot ja moderni ulkoasu

RATKAISUT

Suunnittelimme ja toteutimme Europicnicille täysin räätälöidyn, näyttävän ja modernin WordPress-verkkokaupan, johon toteutettiin lisäksi haastavia integraatioita muun muassa tuotetieto- ja toimitusjärjestelmiin. Nyt tieto liikkuu automaattisesti kaikkien järjestelmien välillä ilman manuaalista työtä. Merkittävää säästöä saavutetaan jo pelkän manuaaliseen työhön käytetyn työajan muodossa.

Helppokäyttöinen verkkopalvelu käyttäjän makuun

Europicnicille verkkokauppa on bisneksen kivijalka, jonka kautta kulkevat käytännössä kaikki tilaukset. Kun verkkopalvelu päivitettiin kertaheitolla 2020-luvulle, tavoitteena oli tuoda helppoutta käyttäjien ja ylläpitäjien arkeen.

Määrittely ennen koodia

Tunnistimme heti projektin laajuuden ja samalla verkkopalvelun kriittisyyden Europicnicin liiketoiminnalle. Merkittävään hankkeeseen ei lähdetty soitellen sotaan, vaan projekti aloitettiin Inton filosofian mukaisesti huolellisella määrittelyllä.

Määrittelyssä suurennuslasin alle pääsivät mm. verkkopalvelun toteutustapa, sisältörakenne, sivupohjat ja toiminnallisuudet. Avainroolissa oli myös verkkokaupan määrittely: miten tuotteita voi selata ja hakea, miten ostopolku toimii ja miten käyttäjiä hallitaan. Ennen toteutusta oli myös tutkittava integraatiot verkkopalvelun ulkopuolisiin järjestelmiin, jotta data liikkuisi sukkelasti ja manuaalisesta tietojen päivittämisestä eri alustoille voitaisiin luopua.

Koko määrittelyn ajan kirkkaana mielessä pysyivät uuden palvelun tavoitteet: helppous, myynnillisyys, käytettävyys ja selkeys. Lopputuloksena syntyi kattava määrittelydokumentti, joka toimi ohjenuorana ja karttana koko verkkopalvelun toteutuksen ajan.

”Päädyimme tekemään Into-Digitalin ehdotuksen mukaisesti ensin määrittelyprojektin, jonka jälkeen oli valmiudet kilpailuttaa hanke oikeilla spekseillä. Varsinainen projekti oli luontevaa tehdä Into-Digitalin kanssa hyvin sujuneen määrittelyprojektin jatkoksi”

Antti Leppävuori, Europicnicin toimitusjohtaja

Verkkopalvelu ei voi olla pelkkää tekniikkaa – visuaalinen ilme ja kuvat tuotiin tähän päivään

Verkkopalveluprojektin rinnalla Into-Digitalin sisaryhtiö Ida Fram loi Europicnicille uuden graafisen ohjeiston. Värimaailma ja typografia suunniteltiin uudelleen ja logo päivitettiin. Myös tuote- ja fiiliskuvamaailma uudistettiin, jotta herkulliset tuotteet tuovat veden kielelle myös ruudun välityksellä.

Uudet visuaaliset elementit tuovat verkkopalvelun eloon ja puhaltavat hengen tekniselle ratkaisulle. Tavoitteiden mukaisesti käyttökokemus tuotiin 2020-luvulle.

Seuraavat askeleet jo mielessä

Verkkopalvelun ensimmäinen versio on julkaistu, mutta kehitys jatkuu. Sitä tehdään tulosten mittaamisen ja seurannan pohjalta. Suunnitelmissa on myös lähteä hyödyntämään uuden palvelun potentiaalia hakukonemarkkinoinnin ja verkkomainonnan maailmassa.

”Mieltämme lämmitti Europicnicin sitoutuminen projektiin alusta saakka. Pääsimme työskentelemään asiantuntevan projektitiimin kanssa. Toimitusjohtaja Antti Leppävuoren mukanaolo varmisti, että päätökset saatiin tehtyä nopeasti”

kiittelee Aapo Mäki, Into-Digitalin toimitusjohtaja

”Projekti huipentui käyttöönottoon, joka tapahtui suunnitellusti yhden päivän aikana ilman mitään ongelmia. En ole ennen nähnyt mitään käyttöönottoa, joka menisi kerralla täysin maaliin siten, että kaikki toimii alusta asti kuten pitääkin. Tämä kertoo, että valmistelu ja testaus oli tehty huolella ja eri tahoista koostuvasta projektiryhmästä oli kasvanut toimiva ja yhteen pelaava tiimi”

Leppävuori tiivistää

Aleksi Kulmala

Digital Designer

Antti Lassila

CTO

antti.lassila@into-digital.fi

Lisää töitämme

Kaikki työmme löydät täältä.

Jätä tarjouspyyntö.

Vastaamme tarjouspyyntöihin pikaisesti, laadukkaasti ja perusteellisesti.