Varainhankinta ja hyvän tekeminen helpoksi – Kuinka Annansilmät-keräys siirtyi 2020-luvulle

Ohjelmointi

UX & UI

WordPress

Näkövammaisten liitto on ajanut näkövammaisten oikeuksia Suomessa jo lähes sadan vuoden ajan. Iso osa järjestön työstä rahoitetaan Annansilmät-keräyksellä, joka on ehkäpä Suomen tunnetuin varainhankinnan konsepti. Me autoimme Näkövammaisten liittoa tuomaan keräyksen 2020-luvulle rakentamalla sille modernin saavutettavan lahjoitussivuston. Uusi verkkopalvelu tukee tehokasta digimarkkinointia ja kasvattaa lahjoitusten määrää järjestön toiminnan rahoittamiseksi.

Tavoitteena varainhankinnan tehostaminen

Annansilmät-keräyksellä on ollut ratkaisevan tärkeä rooli näkövammaistyön mahdollistamisessa jo yli 40 vuoden ajan. Koska suurin osa lahjoituksista tehdään nykyään verkossa, Näkövammaisten liitto tarvitsi keräykselle uuden tehokkaan lahjoitussivuston.

Verkkopalvelun visio oli alusta pitäen selvä. Toiveena oli muun muassa:

  • Moitteeton saavutettavuus
  • Monipuoliset sisällönhallinnan mahdollisuudet
  • Kattavat maksutavat kertalahjoittajille
  • Kuukausilahjoittaminen maksukortilla
  • Kuukausilahjoittaminen MobilePayllä
  • Vaivaton liidien keruu ja CRM-integraatio

Haasteena moitteeton saavutettavuus ja mutkaton ostopolku

Tiimimme tunnisti projektin alussa kaksi erityistä haastetta. Saavutettavuuteen täytyisi kiinnittää erityistä huomioita, sillä se oli yksi projektin onnistumisen tärkeimmistä kriteereistä.

Lisäksi lahjoittamisesta tulisi tehdä mahdollisimman helppoa ja miellyttävää. Järjestöt joutuvat yhtä lailla kilpailemaan ihmisten rajallisesta huomiosta; ajasta ja rahasta, joten lahjoittamisen on oltava nopeaa ja vaivatonta. Tämän saavuttamiseksi lahjoittajille täytyi suunnitella ja toteuttaa lukuisia eri maksutapavaihtoehtoja:

  • Kuukausilahjoitukset maksukortilla ja MobilePayllä
  • Kertalahjoitukset maksukortilla, verkkopankissa tai MobilePayllä

Ostamiseen ja lahjoittamiseen liittyen internetin syövereistä löytyy jos jonkinmoisia ratkaisuja. Annansilmät-hankkeessa panostimme selkeyteen; lopputuloksena syntyi käyttöliittymä, joka niin tietokoneella kuin mobiililaitteella auttaa käyttäjää hahmottamaan lahjoittamisen vaatimat stepit selkeästi. Kun käyttäjä saa ’’mitä minun täytyy tehdä lahjoittaakseni’’-kysymykseensä vastauksen vain yhdellä silmäyksellä, puhutaan erinomaisesta lahjoituslomakkeesta.

Tuloksena syntyi saavutettava, erittäin tehokas ja viimeistelty annansilmat.fi, jossa kenen tahansa kelpaa lahjoittaa.

Yhdenvertaista palvelua kaikille käyttäjille

Koska Näkövammaisten liitto tekee työtä yhdenvertaisuuden eteen, saavutettavuus oli niin suunnittelun kuin teknisen toteutuksen johtoajatus.

Saavutettavuudella tarkoitetaan yleensä teknisiä yksityiskohtia ja visuaalisia reunaehtoja. Esimerkiksi näppäimistönavigoinnin pitää olla mahdollista, samoin ruudunlukijalla operoinnin. Myös kontrastien pitää olla sellaisia, että huononäköinen ihminen pystyy käyttämään verkkopalvelua.

Annansilmat.fi-lahjoitussivusto toteutettiin niin, että se täyttää WCAG 2.1 -standardin kriteerit AA-tasoilla. Sivusto siis palvelee monien erilaisten käyttäjien tarpeita, esimerkiksi näkövammaiset ja muut lukemisesteiset ihmiset voivat käyttää sivustoa sujuvasti.

Toki saavutettavuudesta on hyötyä myös muille, koska saavutettavat verkkosivut suunnitellaan lähtökohtaisesti paremmin. Silloin käyttökokemus on parempi kaikille ihmisille. Käyttäjäystävällisyys jos jokin on iso kilpailuetu.

Tiesitkö muuten, että arvioiden mukaan Suomessa on yli miljoona ihmistä, jotka tarvitsevat saavutettavia palveluita? Kyse ei siis ole pikkuasiasta. Vuonna 2025 voimaan astuvan EU:n esteettömyysdirektiivin myötä saavutettavuutta vaaditaan myös yksityisen sektorin palveluilta ja tuotteilta. Voit valmistautua muutokseen lukemalla viimeisimmän juttumme saavutettavuudesta.

Tuloksena selkeä sivusto ja vaivaton lahjoittaminen

Meidän vahva osaamisemme lahjoitustyökalujen suunnittelussa ja toteutuksessa pääsi oikeuksiinsa. Lopputuloksena syntyi selkeä lahjoitussivusto, jonka avulla järjestön tukijoiden on entistä helpompi auttaa näkövammaisia ihmisiä elämään hyvää elämää.

Niin kerta- kuin kuukausilahjoitus onnistuu vain muutamalla klikkauksella. Myös maksaminen käy käden käänteessä, sillä sivusto tukee lähes kaikkia käytettävissä olevia maksutapoja. Lahjoitustiedot integroitiin CRM-palvelu Salesforceen, ja saumattomasta maksukokemuksesta vastaa Netaxept-maksupalveluntarjoaja sekä MobilePay.

Verkkopalvelun tekninen ratkaisu on Näkövammaisten liiton tarpeisiin räätälöity modulaarinen WordPress-toteutus. Modulaarisuus tuo sisällönhallintaan joustoa ja vapautta, sillä sen avulla sivustolle voi luoda nopeasti ja vaivattomasti erilaisia sisältöjä.

Ulkoasun suunnitteluun saimme varsin vapaat kädet, mikä näkyy raikkaassa ja värikkäässä visuaalisessa ilmeessä.

Hyvä, toimiva ja tuloksellinen

Useimmiten verkkopalveluiden ensisijainen tehtävä on edistää asiakkaamme liiketoimintaa. Vaikka annansilmat.fi-hankkeessa on asiakkaana hyvää tekevä järjestö, oli lähtökohta hankkeelle tismalleen sama: Näkövammaisten liiton tulee kerätä mahdollisimman paljon lahjoituksia ja olla kilpailijoitaan parempia siinä. Jotta he voivat auttaa.

Lopputulos on erinomainen, vaikka sen erinomaisuuden määrittää lopulta data. Saammeko verkkopalveluun kasvavissa määrin oikeanlaisia käyttäjiä, eli potentiaalisia lahjoittajia? Tapahtuuko lahjoittamista aikaisempaa enemmän ja mitä mahdollisia kompastuskiviä uusikin lahjoituspalvelu sisältää käyttäjän näkökulmasta? Me vastaamme jatkossa myös Annansilmät-verkkopalvelun analytiikasta. Täten voimme ymmärtää verkkopalvelun performanssia ja kehittää sitä havaintojen perusteella. Yhteistyö siis jatkuu.

Viime kädessä meille on tärkeintä se, että asiakas saa palvelumme avulla haluamiaan tuloksia. Olen tyytyväinen siihen, miten onnistuimme kehittämään Annansilmat.fi-verkkopalvelua. Paitsi että sivusto näyttää ja tuntuu hyvältä, lahjoittaminen on nyt niin helppoa, että se luo Näkövammaisten liitolle jopa kilpailuetua.

Olemme myös erittäin kiinnostuneita pidemmän aikavälin tuloksista. Järjestön analytiikkakumppanina seuraamme, miten sivustolle tulee ihmisiä, miten lahjoitusputki toimii ja miten sitä voisi kehittää entisestään. Voin sanoa jo nyt, että ensimmäiset lyhyen aikavälin tulokset näyttävät todella hyviltä, ja syynä on varmasti toimiva lopputulos.”

Aapo Mäki / CEO, Into-Digital

Toteutuksesta vastasivat:

Aleksi Kulmala

Digital Designer

Mikko Hytönen

Head Developer

Jani Martikainen

Head Developer

Janne Hyyryläinen

Developer

Ryhdytäänkö töihin?

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimetön

Kaikkia tietoja käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti.