Verkkomyynti jättikasvuun huolellisella palvelumuotoilulla

Partio on Suomen suurin nuorisojärjestö, jota harrastetaan noin 750 lippukunnassa eri puolilla maata. Suositun harrastuksen piirissä on jo noin 65 000 lasta, nuorta ja aikuista. Suomen Partiolaisten tärkeimmän yksittäisen varainhankintakeinon – adventtikalenterien – myyntituotto käytetään kokonaisuudessaan partiotoimintaan, ja suurimman osan siitä saavat kalentereita myyneet paikalliset lippukunnat eli partion paikallisyhdistykset.

Entistä enemmän myyntiä

Into-Digital suunnitteli ja toteutti Suomen Partiolaisten adventtikalenteri.fi -verkkopalvelu-uudistuksen kesällä ja syksyllä 2019. Palvelu julkaistiin lokakuun alussa 2019, ja kalenterien myynti alkoi virallisesti 15.10.2019.

Adventtikalenteri on yksi Partiolaisten tärkeimmistä yksittäisistä varainhankintamuodoista, joten uudistuksen tavoitteeksi asetettiin kalenterimyynnin kasvattaminen entisestään. Toteutettavan palvelun tarkoituksena oli tukea kalenterimyynnin lisäksi järjestön sisäisiä prosesseja.

Analytiikka osana palvelumuotoilua

Myynnin kasvattamiseksi hankkeessa päätettiin käyttää erityisen paljon aikaa ostopolun suunnitteluun ja toteutukseen. Lopputuotoksena syntyi helppokäyttöinen ja selkeä ostopolku, jossa käyttävä voi:

  • Ostaa yhden tai useamman kalenterin itselleen
  • Valita toimitusosoitteeksi useamman kuin yhden toimitusosoitteen
  • Tilata kalentereita lahjaksi
  • Valita tuettavan lippukunnan
  • Valita maksutavan ja maksaa

Myyntipaikkahaku fyysisen kalenterimyynnin tukena

Digitaalisen ostokokemuksen lisäksi verkkopalvelun haluttiin toimivan entistä tehokkaampana kanavana löytää myös fyysisiä kalenterimyyntipaikkoja. Päätettiin toteuttaa myyntipaikkahaku, joka listaa Partiolaisten lippukuntien itsensä ilmoittamat myyntipaikat ja -ajat kätevästi.

Verkkopalvelun suunnittelussa hyödynnettiin analytiikkaa vanhasta adventtikalenteri.fi -palvelusta. Selvitimme, mitä sisältöjä kävijät kuluttavat eniten, ja mistä sisällöstä olisi ehkä hyödyllistä luopua.

Uudistettuna osiona vuoden 2019 adventtikalenteri.fi:hin luotiin galleria, joka listaa kuvin ja kuvaustekstein kaikki historian saatossa esiintyneet adventtikalenterikuvitukset. Galleria pyrittiin toteuttamaan aikaisempaa visuaalisempana, jotta vanhojen kalenterikuvitusten selaaminen olisi mahdollisimman viihdyttävää.

Into-Digitalin rooli oli kokonaisvaltainen

Vastasimme verkkopalveluhankkeesta kokonaisuudessaan, aina aloitusworskhopista palvelun julkaisun kautta ylläpitoon saakka. Projektin työvaiheita olivat muun muassa seuraavat:

  • Palvelumuotoilu ja määrittely
  • Käyttökokemuksen (UX) suunnittelu
  • Sisällön ja sisältörakenteen suunnittelu
  • Käyttöliittymän ja visuaalisen ilmeen suunnittelu (UI)
  • Tekninen suunnittelu
  • Julkaisujärjestelmän asennus ja käyttöönotto
  • Tekninen toteutus
  • Toiminnallisuuksien toteutus
  • Integraatiot eri järjestelmiin
  • Maksurajapinnat
  • Kävijäseurannan suunnittelu ja toteutus
  • Testaus ja julkaisu
  • Työpalaverit ja dokumentointi
  • Projektin suunnittelu ja hallinta
  • Verkkopalvelun ylläpito

Yhteistyö jatkuu

”Palvelu on takomassa kaikki verkkomyyntiennätyksemme uusiksi verrattuna edellisvuosiin”

Into-Digital kiittää ja onnittelee Suomen Partiolaisia uuden adventtikalenteri.fi:n johdosta. Hienosti aikataulussa ja budjetissa valmistuneen projektin myötä yhteistyö jatkuu varmasti. Partiolaisten projektiyhteyshenkilö, varainhankintavastaava Simo Pynnönen kuvaa hanketta seuraavasti: ”Yhteistyö Into-Digitalin kanssa oli alusta saakka joustavaa ja selkeää. Heidän osaamisensa ja yhteistyömme tuotoksena syntynyt verkkopalvelu vaikuttaa takovan kaikki verkkomyyntiennätyksemme uusiksi verrattuna edellisvuosiin. Lisäksi meidän sisäinen tilaus-toimitusketjun hallintaprosessi otti aimo harppauksen eteenpäin uuden verkkopalvelun myötä.”

Into-Digitalin projektiyhteyshenkilö & toimitusjohtaja Aapo Mäki ihailee Partion kunnianhimoa ja uskallusta satsata uuteen adventtikalenteri.fi:hin: ”On virkistävää huomata, kuinka Suomen Partiolaisten kaltainen perinteinen organisaatio ymmärtää verkkopalvelun merkityksen päälle myynnin suhteen. Ihanan yhteistyömme myötä ei ole yllätys, että verkkopalvelu on jymymenestys.”

Ryhdytäänkö töihin?