QMG.fi – talotekniikan merkitys kasvaa

Ohjelmointi

UX & UI

WordPress

QMG on yksi Suomen johtavista talotekniikka-alan yrityksistä. QMG kuuluu pohjoismaiseen Nimlas-konserniin. QMG:n yli 30 paikallista tytäryhtiötätekevät talotekniikkaprojekteja, -urakointia sekä huoltopalveluita kaikkien talotekniikkalajien parissa. Konserni työllistää yli 1200 ammattilaista ympäri maata. Vastasimme QMG:n uuden verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta. Sivusto julkaistiin marraskuussa 2022.

QMG on poikkeuksellinen talotekniikka-alan konserni, sillä konsernin liiketoimintamallin ytimessä on vahva paikallisuus. QMG kuvaa liiketoimintamalliaan seuraavasti:

’’Talotekniikka on paikallista toimintaa. Siksi QMG:ssa talotekniikkaprojekteista, -urakoista ja -palveluista vastaavat paikalliset tytäryhtiömme. Ne tarjoavat joko itse tai kumppaniensa kanssa kaikkia talotekniikkalajeja koko maassa.

Tästä syystä myös qmg.fi-verkkosivuston yksi keskeisistä tehtävistä on QMG-brändin tunnettuuden kasvattamisen lisäksi nimenomaan paikalliset tytäryhtiöt ja heidän tunnettuutensa. Tytäryhtiöiden palveluiden, referenssien sekä yhteystietojen löytyminen toimivat tärkeinä maalein osana sivuston käyttäjäpolkukokonaisuutta. Tästä syystä koko verkkosivuprojektin punainen lanka oli luoda QMG:lle verkkopalvelu, jossa käyttäjä löytää paikallisen talotekniikkakumppanin ja sen palvelut sujuvasti.

Sisältötyyppejä ja toiminnallisuuksia

Verkkopalveluun suunniteltiin ja toteutettiin useita eri sisältötyyppejä, joiden sisällöt yhdistettiin kattavalla yhtiö- ja alueperusteisella taksonomialla. Esimerkiksi referenssitarinaan voidaan linkittää toteuttajayhtiö. Taksonomiaratkaisu helpottaa merkittävästi sisällönhallintatyötä, sillä sivustolta löytyy kymmeniä yhtiöitä, palveluita, referenssejä ja artikkeleita.

Meidän mantramme verkkosivu-uudistuksissa on tyypillisesti se, ettei hyvällä ja hienolla verkkopalvelulla tee mitään, jollei sisältö ole laadukasta. QMG:n onneksi heidän pitkäaikainen viestintäkumppaninsa Mailand Communications oli aktiivisesti mukana hankkeessa aina kilpailutuksesta julkaisuun saakka. Heidän vastuullaan oli projektinjohto, sisällöntuotanto sekä sen syöttäminen. He toimivat myös meidän sparrauskumppaninamme läpi hankkeen. Yhteistyö meidän ja Mailandin välillä oli hedelmällistä, sillä uusi qmg.fi on laadukas verkkosivusto sekä käyttöliittymän ja teknisen toteutuksen että sisällön näkökulmasta.

”Yli 200 miljoonan euron liikevaihtoa tekevälle konsernille verkkopalvelu-uudistus oli tärkeä askel. Työ eteni sujuvasti asiakkaan, meidän ja Into-Digitalin kolmikannassa.”

Alpo Räinä, Mailand

Tytäryhtiöiden vaihtelevat tarpeet

QMG:n yli kolmenkymmenen tytäryhtiön tarpeet konsernisivuston osalta vaihtelevat. Tämä johtuu siitä, että isoimmilla tytäryhtiöillä on omat verkkosivustonsa, kun taas osalla yhtiöistä ei ole omaa verkkosivustoa lainkaan. Siksi tytäryhtiöiden esittelysivut tuli suunnitella siten, että se kattaa moninaiset tarpeet. Ratkaisuksi laadittiin modulaarinen yhtiösivupohja: sillä voi esittää vain suppeasti sisältöä ja ohjata käyttäjän yhtiön omalle verkkosivustolle tai laajemmin sisältöä, mikäli yhtiöllä ei ole lainkaan omaa sivustoa.

Verkkosivuston tarkoitus on edistää liiketoimintaa

QMG ei uudistanut sivustoaan siksi, että vanha oli vanha. Verkkosivusto uudistettiin edistämään konsernin ja sen tytäryhtiöiden liiketoimintaa. Sivusto pyrkii tähän pääosin kahdesta näkökulmasta:

Uusi sivusto viestii QMG:n brändiä, henkeä ja liiketoimintamallia laadukkaasti. Hyvällä fiiliksellä on siis itsearvo myös liiketoiminnan näkökulmasta. Laatumielikuva on tärkeä myös silloin, kun sivustokävijä etsii sopivaa talotekniikan alan palveluntuottajaa hankkeelleen. Tai ostajaa talotekniikan alan yritykselleen. Myös työnantajamielikuva kipusi uudistuksen myötä uudelle tasolle.

Sivuston on tarkoitus tuottaa liidejä. Kun käyttäjä etsii Googlesta talotekniikan palveluntuottajia, haluamme hänen päätyvän QMG:n sivustolle. Kun hän seuraavaksi päätyy sivustolle, hänen tulee löytää nopeasti ja tehokkaasti itselleen sopiva kumppanikandidaatti QMG:n tekijälistauksesta. Kun kandidaatti löytyy, tulee yhteydenoton olla vaivatonta. Näihin haasteisiin qmg.fi vastaa erinomaisesti. Analytiikkaa ja sivuston tuottamia tuloksia konversionäkökulmasta on tarkoitus seurata tarkasti. Seurannan ja havaintojen perusteella sivustoa kehitetään entisestään.

Ei projekti, vaan kumppanuus

Verkkopalvelu on valmis, muttei täydellinen. Jatkamme yhteistyötä Mailandin kanssa verkkopalvelun ylläpidon merkeissä ja sivustoa tullaan analysoimaan sekä kehittämään aktiivisesti.

Hanke onnistui täydellisesti myös aikataulullisesta ja budjetillisesta näkökulmasta. Julkaisu osui viikolleen oikein ja budjetti pysyi sovittuun nähden eurolleen.

”Yli 30 yhtiöstä koostuvan konsernin ajaminen uusille verkkosivuille ei ole mikään yksinkertainen juttu. Olemme erittäin tyytyväisiä, että lupaus yhtiöille toteutumisesta piti täsmälleen.”

Pekka Pöykkö, QMG

Toteutuksesta vastasivat

Laura Pekkanen

Developer

Ella Killinen

Digital Designer

Laalo Ceesay

Junior Developer

Ryhdytäänkö töihin?

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimetön

Kaikkia tietoja käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti.