Lahjoittamo – uusi tapa auttaa

Ohjelmointi

Palvelumuotoilu

UX & UI

WordPress

Me palvelumuotoilimme, suunnittelimme ja ohjelmoimme verkkopalvelun, jolla tehdään hyvää.

Lahjoittamo.fi kokoaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskohteet kätevästi yhteen paikkaan. Goodwill ry:n kehittämän ja meidän toteuttaman palvelun avulla lahjoittaja löytää itseään kiinnostavat rahankeräyskohteet muutamalla klikkauksella. Lahjoittajalle oman avun tarjoaminen on palvelun avulla helpompaa ja luotettavampaa kuin koskaan aikaisemmin. Mikä parasta, palvelu on järjestöille ilmainen, eikä alustalla tapahtuvista lahjoituksista kerätä profitia.

Lahjoittamo-verkkopalvelun punainen lanka on ainutlaatuinen. Vastasimme projektissa koko verkkopalvelun rakentamisesta, ja lähtökohtana oli hioa sivuston käyttäjäystävällisyys ja saavutettavuus huippuunsa. Uuden ajan verkkopalvelun tavoitteena on toimia täysin asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöitynä, uniikkina lahjoituskanavana, jota on houkutteleva, helppo ja turvallinen käyttää.

’’Suomessa on tällä hetkellä noin 70 000 järjestöä, joista sote-alalla vaikuttaa yli 11 000 toimijaa. Lahjoittamo auttaa yksityishenkilöitä löytämään sopivan lahjoituskohteen lukuisien järjestöjen lahjoituskohdetarjoamasta.’’

Otso Saarikoski / Team Leader, Goodwill ry

Poikkeuksellinen projekti sytytti tiimin

Goodwill ry on vuonna 2017 perustettu yhdistys, joka kehittää erilaisia sosiaalisia innovaatioita. Järjestöjen varainhankintaa ja osaamisen lahjoittamista helpottava Lahjoittamo-hanke nappasi STEA:n ideakilpailusta rahoituksen yli 100 kilpailevan ehdokkaan joukosta. Hanke starttasi vuonna 2019 ja hankkeen lopputuloksena julkistettiin lahjoittamo.fi keväällä 2021.

Lahjoittamon kaltaisen, merkityksellisen verkkopalvelun luomisesta oli helppo innostua. Meidän tiimillemme projekti ei ollut yksinkertaisimmasta päästä, mutta sitäkin mielenkiintoisempi. Täysin uniikki verkkopalvelu oli projekti poikkeuksellinen niin sisällöltään kuin toteutukseltaan.

Toimitusjohtajamme mietteitä


”Lahjoittamon verkkopalvelun suunnittelussa pääsimme lähestymään projektia eri tavalla kuin yleensä. Projektin alkupuolella meillä oli merkittäviä kysymyksiä ratkaistavaksi, mutta kokenut tiimimme pystyi ratkaisemaan ne kaikki luovuudella ja kovalla osaamisella. Yhteistyöllä Goodwillin erinomaisen tiimin kanssa ymmärrys lahjoittajien sekä järjestöjen tarpeista kasvoi kohisten”, Aapo Mäki kertoo

”Erityisen mielenkiintoista oli muun muassa pohdinta siitä, miten käyttäjän on mahdollisimman sujuvaa löytää juuri häntä kiinnostava lahjoituskohde. Haaste ratkottiin näyttävällä meganavigaatiolla, suodatettavilla lahjoituskohdelistauksilla, ennustavalla, kattavalla ja suodatettavalla hakutoiminnolla sekä lahjoituskohdearvonnalla. Käyttäjän tarpeita ja käyttötottumuksia palvellaan siis kaikin mahdollisin tavoin.

Palvelumuotoilun avulla katsoimme palvelua myös järjestöjen näkökulmasta. Esimerkiksi: pitääkö järjestöjen itse kyetä lisäämään ja hallitsemaan lahjoituskohteita verkkopalvelussa? Mahdollisuus tähän saatiin lopulta toteutettua räätälöidyn hallintakäyttöliittymän avulla.

Kokonaisuutena loimme Goodwillille mainion, aidosti palvelevan ja hyvää tekevän verkkopalvelun”, Mäki iloitsee.

Toteutus

Toteutus on täysin räätälöity WordPress-verkkopalvelu, johon toteutettiin räätälöidysti myös lahjoitus- ja ostoskoritoiminnallisuudet. Palvelu on integroitu täten Paytrail-maksupalveluun sekä Salesforcen CRM-ohjelmistoon. Erikoisuuksia ovat muun muassa:

  • Lahjoituskoritoteutus
  • Järjestöjen mahdollisuus itse & omatoimisesti perustaa lahjoituskampanjoita Lahjoittamoon
  • Pikalahjoitus-toiminnallisuus
  • Lahjoituskohdearvonta

Tehokasta yhteistyötä

Hanke suunniteltiin ja vietiin läpi tiiviissä ja hedelmällisessä yhteistyössä Goodwillin palvelumuotoilun tiimin kanssa. Meillä oli ilo olla vastuussa:

”Yhteistyö Into-Digitalin kanssa oli hedelmällistä ja mutkatonta. Inton osaaminen verkkopalvelujen suunnittelussa ja toteuttamisessa on huippuluokkaa ja heidän tiimissään oli ammattimaisuutta, johon oli helppo tukeutua. Olemme äärimmäisen tyytyväisiä siihen miltä Lahjoittamo näyttää”

Otso Saarikoski

Puolueeton lahjoituskanava herättää sekä mielenkiintoa että luottamusta

Lahjoittamon verkkosivusto tarjoaa järjestöille näkyvyyttä yhdenmukaisesti. Itsenäinen, järjestöistä riippumaton lahjoituspalvelusivusto on herättänyt runsaasti kiinnostusta ja mukaan on ilmoittautunut jo yli 60 järjestöä.

Alusta saakka oli tärkeää, että palvelun käyttö on lahjoittajalle sujuvaa. Myös palvelun luotettavuutta ja saavutettavuutta haluttiin korostaa. Nyt kiinnostava lahjoituskohde on helppo etsiä teemojen mukaan, ja lahjoitus siirtyy verkkopalvelusta suoraan valitun järjestön keräystilille. Ei hullumpi juttu!

Mielenkiintoinen yhteistyö meidän ja Goodwillin välillä jatkuu myös tulevaisuudessa. Nyt seuraamme esimerkiksi Lahjoittamon käyttäjien määrän kasvua. Tulosten pohjalta verkkopalvelua kehitetään entistä paremmaksi. Emme malta odottaa!

Tulokset ja budjetti

Vaikka n. 10 000 käyttäjää on löytänyt tiensä verkkopalveluun, antavat tulokset toistaiseksi odottaa itseään. Goodwill ry:n saaman jatkorahoituksen myötä palvelun näkyvyyteen voidaan panostaa vuonna 2022 sen ansaitsemissa määrin. Lahjoittamossa tehtyjen lahjoitusten keskisumma on ollut toistaiseksi 54,84€, kun Vastuullinen lahjoittaminen ry:n tutkimuksen mukaan suomalaiset lahjoittavat keskimäärin 30€ vuodessa.

Täten tulokset ovat toistaiseksi pääosin laadullisia:

Niin järjestöiltä ja lahjoittajilta kerätty palaute on vilpittömän kiitollista ja kehuvaa. Palvelun käyttökokemusta ja helppoutta kehutaan jatkuvasti:

”Diabetesliitolla, kuten muillakin sote-järjestöillä, rahoituksen muutokset aiheuttavat paineita erityisesti yksityis- ja digivarainhankinnan kehitykseen. Lahjoittamon raikas alusta, selkeät raamit lahjoituspyynnöille ja yhteinen markkinointi ovat todella hyviä vetoapuja. Järjestön työn muotoilu Lahjoittamon sivuille on auttanut kirkastamaan varainhankinnan kärkiä. Lahjoittamo tarjoaa myös paremmat tekniset työkalut ja palvelumuotoilultaan paremman lahjoittajakokemuksen kuin mihin pystymme nykyisellään itse. Ne madaltavat merkittävästi lahjoittajan kynnystä tukea työtämme.” Emma Kolu, yhteyspäällikkö, Diabetesliitto

Projektin suunnittelu- ja toteutusbudjetti oli alle 38 000,00€.

Ida Andersson

Service & Content Designer

ida.andersson@into-digital.fi 040 024 2100

Ernesti Niemi

Digital Designer

Mikko Hytönen

Head Developer

Laura Pekkanen

Developer

Ryhdytäänkö töihin?

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimetön

Kaikkia tietoja käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti.