Kiinteistöalan moderni softatalo Fatman

Määrittely

Ohjelmointi

UX & UI

WordPress

Fattis erottuu nyt rohkeasti kilpailijoistaan myös verkossa

Fatman on vuonna 1991 perustettu, kiinteistöalan järjestelmiin erikoistunut ohjelmistotalo. Kansainvälisesti toimiva yritys työllistää Espoossa (ja etänä) noin 25 ihmistä ja sen liikevaihto vuonna 2019 oli 3,9M eur.

Keväällä 2020 julkaistu uusi verkkosivusto on tärkein yksittäinen Fatmanin toimintaa ja palveluita koskevan informaation lähde. Sivusto palvelee ensisijaisesti myynnin ja rekrytoinnin tarpeita.

Strategia

Verkkosivuston viestinnälliset tavoitteet kirkastettiin heti projektin alussa:

  • Moderni softatalo
  • Ihmisläheinen ja yhteisöllinen
  • Työpaikka huippuosaajille

Nämä tavoitteet ohjasivat suunnittelua ja toteutusta sisältörakenteesta visuaaliseen ilmeeseen ja tekniseen ratkaisuun.

Verkkosivuston ensisijaiset kohderyhmät ovat potentiaaliset asiakkaat ja työntekijät.

Fatmanin asiakkaita ovat esimerkiksi kiinteistöpäälliköt ja pörssiyrityksien talousjohtajat. Koska eri kohderyhmät ovat kiinnostuneita Fatmanin eri palveluista, tarvittiin sisältö- ja valikkoratkaisu, joka välittömästi kuvaa tärkeimpien palveluiden sisällön:

  • Huollon toiminnanohjaus
  • Sopimushallinta
  • Vuokralaskutus

Rekrytoinnin onnistuminen on ohjelmistotalolle elinehto ja kilpailu työntekijöistä on kovaa. Tähän tarkoitukseen verkkosivustolle toteutettiin räätälöity ”Meille töihin” -sivu, joka korvasi aiemmin LinkedIn-palvelussa toimineen rekrytoinnin infosivun.

Luova idea

Fattiksen sivusto poikkeaa rohkeasti edukseen muista ohjelmistotaloista.

Puhetyyli verkkosivustolla on asiallinen, mutta rento. Esimerkiksi yrityksen nimen historiaa kuvataan seuraavasti:

Virallisesti kerrottuna yrityksen nimi tulee sanoista Facility Technical Management, mutta saattoivat nimen valintaan vaikuttaa myös (yrityksen perustajan) Karin ulkoinen olemus sekä televisiossa pyörinyt Jake and the Fatman -sarja.

Visuaalisessa ilmeessä päädyttiin huolellisen harkinnan jälkeen käyttämään rentoa ja hieman humorististakin piirrostyyliä. Kohderyhmät huomioiden tätä luovaa ratkaisua voi pitää rohkeana. Ilmeellä haluttiin kuitenkin erottua vahvasti muista ohjelmistotaloista. Sama kuvamaailma toistuu myös esimerkiksi Fatmanin toimitiloissa.

Toteutus

Toteutuksessa panostettiin erityisesti sisältöjen toteuttamisen ja muokkaamisen monipuolisuuteen. Laadusta ei tingitty, vaan tehtiin pientä mutta kaunista.

Julkaisujärjestelmänä verkkosivustolla on WordPress, joka räätälöitiin sivuston ylläpitäjien tarpeisiin soveltuvaksi. Sivuston ainoat toiminnallisuudet ovat lomakkeet ja sosiaalisen median sisältöjen syöte.

Verkkosivusto koostetaan lukuisista sisältömoduuleista, joita käyttämällä Fatmanin tiimi pystyy toteuttamaan erilaisia sivuja eri tarkoituksiin. Fatmanin panostukset sisältöjen toteutukseen näkyvät. Sivustolla hyödynnetään monipuolisesti erilaisia sisällön esitystapoja ja muotoiluja.

Tulokset

Tarkempien tuloksien määrittely on kahdesta syystä hyvin hankalaa:

  1. Ennen verkkosivuston uudistusta Fatmanin ohjelmistojen käyttäjät kirjautuivat sivuston kautta. Kirjautuminen poistettiin uudistuksessa, mikä vaikuttaa negatiivisesti sivuston käyttäjämäärään.
  2. Koronakriisin vaikutukset ovat Fatmanin arvion mukaan suhteellisen pieniä, mutta tarkempaa tietoa vaikutuksista tai niiden suuruudesta ei ole.

Näistä syistä johtuen, verkkosivuston käyttäjien (”Users”) määrä on pudonnut selvästi uudistuksen jälkeen. Muut oleellisimmat tunnusluvut taas ovat kehittyneet suotuisasti, mutta edellä mainittu kirjautumisen poistaminen vaikuttaa näihin lukuihin (positiivisesti), mittausjaksona 1.5.-31.12.2019 vs. 1.5.-31.12.2020:

50%

enemmän sivulatauksia per istunto

45%

pidemmät istuntojen kestot

32%

pienempi bounce rate

Samalla ajanjaksolla mobiilikäytön osuus on noussut 35 prosentista 55 prosenttiin. 

Lähde: Google Analytics.

Toteutuksesta vastasivat:

Pekka Suopellonmäki

Head Developer

Ryhdytäänkö töihin?

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimetön

Kaikkia tietoja käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti.