Fokusmediatilaus – digitaalinen tilauskanava

Ohjelmointi

Palvelumuotoilu

UX & UI

WordPress

Fokus Media Finland Oy on vuonna 2014 perustettu mediatalo, joka on keskittynyt aikakaus- ja asiakaslehtien kustantamiseen sekä sisältömarkkinoinnin tuotantoon. Fokus Media julkaisee kahdeksaa erikoisaikakauslehteä, muun muassa Koti ja Keittiö-, Antiikki & Design- sekä Auto Bild Suomi -lehtiä.

Into-Digital vastasi Fokus Median digitaalisen tilauskanavan uudistamisesta. Projektin keskeisimpinä tavoitteina olivat mutkaton käyttökokemus ja palvelun vaivaton ylläpito. Verkkopalvelun taustalle rakennettiin kaksisuuntainen integraatio Jaicomin Kayak-asiakashallintajärjestelmään.

Verkkomyynti vaatii ajatusta

Ihmisten vapaa-ajasta käydään kovaa kilpailua niin aikakauslehtien, muiden medioiden kuin harrastustenkin kesken.

Tästä ajatuksesta kumpusivat projektin tavoitteet:

  • Asiakaslähtöisyys
  • Ostopolkujen kehittäminen ja tilausmäärän kasvattaminen
  • Käytettävyys erityisesti mobiililaitteilla
  • Helppo ylläpito
  • Analytiikan kehittäminen

Fokus Median uuden digitaalisen tilauskanavan suunnittelu keskittyikin sujuvaan ja vaivattomaan käyttökokemukseen. Tilauslomake on helppo täyttää ja verkkopalvelu mahdollistaa osamaksun sekä eri maksutavat. Yksinkertaisuudesta huolimatta tilaussivu suunniteltiin käyttäjälle houkuttelevaksi, innostamaan tilauksen tekemiseen.

Verkkopalvelun käytettävyyteen liittyy aina myös ylläpitäjän näkökulma: ylläpitäjien tuli pystyä joustavasti luomaan uusia tarjouskampanjoita. Myös Kayak-asiakashallintajärjestelmästä integraation välityksellä tulevat tiedot järjesteltiin WordPressin päässä helposti hallittavaan muotoon.

”On tärkeätä tarjota asiakkaillemme eri tilanteissa toimivia ostoskanavia. Uudistettu digitaalinen tilauskanava vastaa asiakkaidemme, markkinointimme ja myyntimme tarpeisiin. Lopputuloksessa Into-Digitalin näkemyksellä on suuri merkitys.”

Jaana Lindvall-Harki / kaupallinen johtaja, Fokus Media Finland Oy

Kimurantti integraatio kuljettaa tietoa

Fokus Median uuden digitaalisen tilauskanavan suoraviivaisen ulkokuoren alla on tuhansia rivejä koodia. Verkkopalvelun todellinen ”hienous” piileekin lähdekoodissa. Huolellisella suunnittelulla ja määrittelyllä toteutettu integraatio useiden mediatalojen käyttämään Kayak-asiakastietojärjestelmään mahdollistaa niin sujuvan asiakaskokemuksen kuin automatisoidun tilausten käsittelynkin.

Integraatioon toteutettiin muun muassa seuraavat ominaisuudet:

  • Kampanjoiden tuonti Kayakista WordPressiin
  • Tilauksen alkamisajankohdan esittäminen tilauslomakkeella lehden julkaisuaikataulun mukaisesti
  • Tilaustietojen vieminen Kayakiin
  • Asiakastilien tunnistamislogiikka duplikaattien välttämiseksi
  • Eri maksumuotojen käsittely Kayakissa

”Kayak oli meille entuudestaan tuttu järjestelmä aiemmista projekteista, mutta nyt pääsimme sukeltamaan vielä syvemmälle sen maailmaan. Integraation toteutus ei ollut helpoin mutta sitäkin mielenkiintoisempi. Pian voisi sanoa, että olemme kokenein Kayak-integraatioita toteuttava verkkopalvelutoimisto.”

Arto Hautanen / COO, Into-Digital

Vastuualueemme:

1. Palvelumuotoilu ja määrittely

Mitä ollaan tekemässä, miksi ja miten? Tavoitteiden varmistus, mahdolliset tutkimukset, asiakasymmärrys, sisältö, sivupohjat ja toiminnallisuudet, tekniset määritelmät ja reunaehdot.

Lue lisää

2. Käyttökokemus (UX)

Miltä verkkosivun käyttäminen tuntuu, kuinka käyttäjiä ohjaillaan kohti haluttuja toimenpiteitä, ja kuinka suunniteltava palvelu täyttää käyttäjän tarpeita?

Lue lisää

3. Käyttöliittymä (UI)

Miltä verkkosivu näyttää? Verkkopalvelun käyttöliittymä on yksi olennaisimmista osista verkkopalvelun käyttökokemuksessa. Ensivaikutelma sivustosta syntyy 50 millisekunnissa.

Lue lisää

4. Tekninen suunnittelu ja toteutus

Hyvä suunnitelma muuttuu toimivaksi verkkopalveluksi vasta koodiriveillä. Me noudatamme parhaita mahdollisia ohjelmointikäytänteitä varmistaaksemme asiakkaidemme verkkopalveluiden toimivuuden, tietoturvan ja pitkäikäisyyden.

Lue lisää

5. Integraatiot ja toiminnallisuudet

Mitä mutkikkaampi verkkopalvelu, sitä useammin tarpeita integraatioille löytyy. Verkkosivuista puhuttaessa integraatiot liittyvät useimmiten CRM-järjestelmiin tai markkinoinnin automaation järjestelmiin.

Lue lisää

Toteutuksesta vastasivat:

Aleksi Kulmala

Digital Designer

Arto Hautanen

COO

arto.hautanen@into-digital.fi

Konsta Hallinen

Developer

Ryhdytäänkö töihin?

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimetön

Kaikkia tietoja käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti.