Helppokäyttöinen verkkopalvelu käyttäjän makuun

Europicnic on kotimainen elintarvikehankintojen ammattilainen lähes 30 vuoden kokemuksella. Yritys palvelee niin kahviloita, ammattikeittiöitä, tukku- ja keskusliikkeitä, vähittäiskauppoja kuin elintarviketeollisuuttakin, ja valikoimassa on noin herkullista 200 tuotetta aina valmistustuotteista leivonnaisiin. Europicnic kuuluu samaan konserniin yhden Suomen suurimman lounasravintolaketjun Picnicin kanssa.

Europicnicille verkkokauppa on bisneksen kivijalka, jonka kautta kulkevat käytännössä kaikki tilaukset. Vanha palvelu oli tullut tiensä päähän, ja Europicnicillä oli tarve päivittää verkkopalvelu kertaheitolla 2020-luvulle. Tavoitteena oli tuoda helppoutta käyttäjien ja ylläpitäjien arkeen.

Ei riviäkään koodia ennen määrittelyä

Into-Digital tunnisti heti alkuun projektin laajuuden ja samalla verkkopalvelun kriittisyyden Europicnicin liiketoiminnalle. Näin merkittävässä hankkeessa ei kannattanut lähteä soitellen sotaan, vaan projekti aloitettiin Inton filosofian mukaisesti huolellisella määrittelyllä.

Määrittelyssä suurennuslasin alle pääsivät mm. verkkopalvelun toteutustapa, sisältörakenne, sivupohjat ja toiminnallisuudet. Avainroolissa oli myös verkkokaupan määrittely: miten tuotteita voi selata ja hakea, miten ostopolku toimii ja miten käyttäjiä hallitaan. Ennen toteutusta oli myös tutkittava integraatiot verkkopalvelun ulkopuolisiin järjestelmiin, jotta data liikkuisi sukkelasti ja manuaalisesta tietojen päivittämisestä eri alustoille voisi luopua.

Koko määrittelyn ajan kirkkaana mielessä pysyivät uuden palvelun tavoitteet: helppous, myynnillisyys, käytettävyys ja selkeys. Lopputuloksena syntyi kattava määrittelydokumentti, joka toimi ohjenuorana ja karttana koko verkkopalvelun toteutuksen ajan.

”Päädyimme tekemään Into-Digitalin ehdotuksen mukaisesti ensin määrittelyprojektin, jonka jälkeen oli valmiudet kilpailuttaa hanke oikeilla spekseillä. Varsinainen projekti oli luontevaa tehdä Into-Digitalin kanssa hyvin sujuneen määrittelyprojektin jatkoksi”, summaa Europicnicin toimitusjohtaja Antti Leppävuori.

Tekniset ratkaisut pulmaan kuin pulmaan

Into-Digital suunnitteli ja toteutti Europicnicille uuden verkkopalvelun, jossa yhdistyi yrityksen verkkosivut ja verkkokauppa. Asiakkaille virtuaaliset ovet avautuivat huhtikuussa 2020.

Tekninen toteutus rakentui seuraavin elementein:

  • WordPress-julkaisujärjestelmä
  • WooCommerce-verkkokaupparatkaisu
  • ERP-järjestelmän integraatio
  • Integraatio kumppanin varastointi- ja toimitusjärjestelmään
  • Räätälöity maksutapaintegraatio
  • Uutiskirjeen tilauksen integraatio CRM-järjestelmään
  • Palvelinratkaisu

Oman mausteensa tekniseen toteutukseen toivat Europicnicin liiketoiminnan luonne ja integraatiot, jotka tarjosivat Into-Digitalin asiantuntijoille riittävästi pähkinöitä purtavaksi.

”Europicnicin WooCommerce-verkkokauppa on yhdistetty ERP-järjestelmään kaksisuuntaisesti siten, että järjestelmästä sekä haetaan että sinne viedään tietoa. Valmiita integraatiorajapintoja ei ollut, joten kaikki on tehty räätälöidysti. Haettavaa dataa on paljon, ja hakujen suhteen on yritetty tasapainotella sekä suorituskyvyn, että datan reaaliaikaisuuden välillä”, kertoo Into-Digitalin CTO Antti Lassila.

”Meillä oli paljon standardista poikkeavia toiveita ja vaatimuksia. Useimpiin näihin löytyi ratkaisu, jos ei suoraan hyllyltä, niin asiantuntijoiden ratkaisemana. Antti Lassila on huikea ammattilainen, jolta löytyi aina vaihtoehtoja ratkaisuksi”, Europicnicin Leppävuori kiteyttää.

Verkkopalvelu ei voi olla pelkkää tekniikkaa – visuaalinen ilme ja kuvat tuotiin tähän päivään

Verkkopalveluprojektin rinnalla Into-Digitalin sisaryhtiö Ida Fram loihti Europicnicille uuden graafisen ohjeiston, jossa logo sai päivityksen ja värimaailma ja typografia suunniteltiin uudelleen. Europicnic myös uudisti kuvamaailmaansa uusilla tuote- ja fiiliskuvilla, jotta herkulliset tuotteet tuovat veden kielelle myös ruudun välityksellä.

Uudet visuaaliset elementit tuovat verkkopalvelun eloon ja puhaltavat hengen tekniselle ratkaisulle. Tavoitteiden mukaisesti käyttökokemus tuotiin 2020-luvulle.

Seuraavat askeleet jo mielessä

Verkkopalvelun ensimmäinen versio on julkaistu, mutta projektin aikana tunnistettiin useita kehityskohteita. Seuraavaksi luvassa on tulosten mittaamista ja seurantaa, joiden pohjalta on hyvä jatkaa kehittämistä. Suunnitelmissa on myös lähteä hyödyntämään uuden palvelun potentiaalia hakukonemarkkinoinnin ja verkkomainonnan maailmassa.

”Mieltämme lämmitti Europicnicin sitoutuminen projektiin alusta saakka, ja pääsimme työskentelemään asiantuntevan projektitiimin kanssa. Toimitusjohtaja Antti Leppävuoren mukanaolo varmisti, että päätökset saatiin tehtyä nopeasti”, kiittelee Into-Digitalin toimitusjohtaja Aapo Mäki.

”Projekti huipentui käyttöönottoon, joka tapahtui suunnitellusti yhden päivän aikana ilman mitään ongelmia. En ole ennen nähnyt mitään käyttöönottoa, joka menisi kerralla täysin maaliin siten, että kaikki toimii alusta asti kuten pitääkin. Tämä kertoo, että valmistelu ja testaus oli tehty huolella ja eri tahoista koostuvasta projektiryhmästä oli kasvanut toimiva ja yhteen pelaava tiimi”, Leppävuori tiivistää.

Ryhdytäänkö töihin?