Maailman kaikki rekisteröidyt laivat kartalle, joista puolissa on Wärtsilän laitteistoa

Wärtsilä on kansainvälisesti johtava älykkään teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä maksimoi asiakkaiden alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä kestäviin innovaatioihin, data-analytiikkaan ja kokonaishyötysuhteeseen.

Kartta vai kuinka?

Toimeksianto Into-Digitalille oli selvä – Wärtsilä oli jo itse ratkaissut, että näyttävin mahdollinen tapa esittää Wärtsilän laitteiston läsnäolo yli puolissa maailman rekisteröidyissä laivoissa, on asettaa ne laivat kartalle oikeilla sijainneillaan oikeassa ajassa.

Into-Digital suunnittelu ja toteutti Wärtsilälle ohjelmistoprojektin, joka visualisoi laivaliikenteen maailman merillä. Toteutuksessa on täten hyödynnetty lukuisia eri datalähteitä. Visualisaatio on responsiivinen ja toimii kaikilla eri päätelaitteilla.

Käyttöliittymän suunnittelussa haluttiin tutustua mahdollisuuteen pensselöidä maailman kartta Wärtsilän näköiseksi, ja siinä onnistuttiin mainiosti. Kartan käyttöliittymällä käyttäjä voi valita lukuisista vaihtoehdoista sen, kuinka palvelu visualisoi laivaliikenteen.

Yli 70 000 visualisoitua alusta

Ohjelmistoon suunniteltiin Wärtsilän näköinen maailmankartta, jonka merillä yli 70 000 laivaa seilaavat todellisilla sijainneillaan. Valintoja säätämällä käyttäjä voi korostaa kaikki alukset, joissa on Wärtsilän laitteistoa.

The Smart Marine Ecosystem kuvaa itseään seuraavasti:

”Container ships spend an average of 22 days out of the year waiting at anchorage for berthing and 25 % of total fleet capacity is wasted due to idle fleet and low fill rates. Waste occurs at all stages, in all sectors of the marine transportation industry and all this waste comes at a price. A price for cargo owners, vessel owners and operators as well as the environment.

The Smart Marine Ecosystem is a network of interconnected vessels, ports, suppliers, customers and other stakeholders. By connecting everything and utilizing data analytics, we are able to automate and optimize the safe movement of cargo and people from one point to another, saving time, money, fuel and the environment in reduced emissions – eliminating the waste.

We are at a point in time when all this is becoming a reality, where technological disruption in big data analytics, smart ports, shared capacity and intelligent vessels is allowing us to leap into the future. Wärtsilä is at the forefront of this development together with our customers and partners. Our purpose is enabling sustainable societies with smart technology.”

”Kun kerromme, että noin puolet maailman laivoista kuuluu meidän installed baseen, viesti ei ole lähellekään niin tehokas, kuin jos näytämme lähes reaaliajassa kartalta, että näin todellakin on, ja tuolla ne seilaavat.”

Wärtsilän projektista vastaavan Communications & Branding Director Amos Ahola kuvaa hanketta seuraavasti: ”Wärtsilällä on valtaosa dataa, mutta suurin osa siitä on haudattu erilaisiin taustajärjestelmiin, ja kokonaisuutta on vaikea hahmottaa. Kun kerromme, että noin puolet maailman laivoista kuuluu meidän installed baseen, viesti ei ole lähellekään niin tehokas, kuin jos näytämme lähes reaaliajassa kartalta, että näin todellakin on, ja tuolla ne seilaavat.”

Ryhdytäänkö töihin?