Potkua myyntiin ja vaivattomuutta ylläpitoon

Lasten ja nuorten tuotteiden kustantamo Egmont Kustannus luotti Into-Digitalin käsiin verkkokauppauudistuksen määrittelyn ja toteutuksen. Uudistuksen tavoitteena oli yhtenäistää eri sivustoille pirstaloitunut verkkonäkyvyys nykyaikaiseksi, myyntiä lisääväksi verkkokaupaksi. Toiveena oli myös verkkokaupan räätälöitävyys, jotta uusi verkkokauppa vastaa niin asiakkaiden kuin ylläpitäjien tarpeisiin. Uutena tuoteryhmänä verkkokauppaan tuotiin Egmont Kustannuksen julkaisemat kirjat.

Huolellinen palvelumuotoilu ja määrittely starttasi hankkeen

Egmont Kustannuksen verkkokauppahanke aloitettiin huolellisella palvelumuotoilulla ja määrittelyllä, ennen kuin varsinaista toteuttajakumppania lähdettiin valitsemaan. Määrittelyhankkeessa paneuduttiin muun muassa seuraaviin asioihin:

  • asiakasymmärrys
  • käyttökokemuksen suunnittelu
  • sisällön ja sisältörakenteen suunnittelu
  • tarvittavat sivupohjat
  • verkkokaupan toiminnallisuudet
  • ostopolku ja sen määrittely
  • tietojen siirto ja syöttäminen
  • integraatiot (tuote- ja tilaustiedot, maksupalvelu, toimitus)
  • maksaminen
  • julkaisujärjestelmä ja verkkokauppa-alusta.

Määrittelyprojektin päätteeksi Egmont Kustannus kilpailutti verkkokaupan toteutuksen, ja Into-Digital valikoitu myös hankkeen toteuttajakumppaniksi.

Helppokäyttöisen kuoren alla monimutkaiset määrittelyt ja integraatiot

Uusi verkkopalvelu ei näytä käyttäjälle kovinkaan monimutkaiselta, mutta määrittelyvaiheessa päästiin toden teolla suunnittelemaan hyvinkin kompleksisia kokonaisuuksia. Verkkopalveluun rakennettiin useita integraatioita mm. tuotetieto-, tilaus ja maksujärjestelmiin. Lisäksi verkkopalvelulla palvellaan yhdeksää eri käyttäjäryhmää. Lisäksi tuotetiedot ja niiden näyttäminen eri tuoteryhmien osalta käsiteltiin kattavasti, jotta käyttäjää voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla.

”Ilman verkkokaupan taustalla olevia toimivia integraatioita yhteistyökumppaneiden järjestelmiin ei homma toimisi lainkaan. Tilaus-toimitusputki toimii täysin automaattisesti eikä meidän täydy huolehtia siitä. Voimme nyt keskittyä täysin tuotteisiin ja niiden markkinointiin”, kertoo Egmont Kustannuksen tuotanto- ja ICT-päällikkö Osmo Walliander.

Tavoitteena lisätä tuotteiden myyntiä

Verkkokaupan uudistuksella on tyypillisesti yksi keskeinen tehtävä: lisätä myyntiä. Myös Egmont Kustannuksen verkkokauppahankkeen suunnittelun ja toteutuksen keskiössä pidettiin jatkuvasti tätä lähtökohtaa. Tuotteiden, tuotenostojen, tuotelistausten ja osta-painikkeiden onnistunut toteutus oli ratkaisevassa roolissa siinä, että ostokokemuksesta saatiin miellyttävä ja mutkaton.

Tuotesisältöjen lisäksi käyttäjää palvellaan ajankohtaisnostoilla, julkaisukalenterilla ja Egmont Kustannuksen some-syötteellä.

Kaupankäyntiä laitteesta riippumatta

Verkkopalvelun yksi keskeisistä suunnittelutyön haasteista oli saada suuren tuotemäärän sisältävä verkkokauppa palvelemaan käyttäjää päätelaitteesta ja näytön koosta riippumatta. Verkkokauppaan toteutettiin responsiivinen käyttöliittymä, joka mukautuu laitteelle kuin laitteelle pitäen ostokokemuksen mielekkäänä.

Kehitys ja yhteistyö jatkuvat

Verkkokaupan ensimmäinen versio on julkaistu, mutta hedelmällinen yhteistyö jatkuu. Verkkokauppaan on jo suunnitteilla uusia ominaisuuksia ja osa on ehditty toteuttaakin. Uuden kaupan potentiaalia lähdetään myös hyödyntämään digimarkkinoinnin ja hakusanamainonnan alueilla.

”Hanke oli kaikessa kompleksisuudessaan todella hieno ja mutkaton, minkä tietysti mahdollisti huolellinen määrittelytyö. Myynti lähti heti julkaisun jälkeen erinomaiseen nousuun, mikä on tärkeintä näissä verkkokauppauudistuksissa.”, summaa Into-Digitalin toimitusjohtaja Aapo Mäki.

”Yhdellä sanalla kuvattuna yhteistyö on helppoa. Koko projektin läpivienti oli yhdessä projektityökalussa, jossa kaikki keskustelut käytiin. Meille jäi Into-Digitalista alusta alkaen hyvä kuva toimijana, joka on tarpeeksi pieni, että meidän projektimme on tärkeä mutta sopivan iso että heiltä löytyy resursseja homman läpiviemiseen. Tämä olettamus osoittautui toteen”, kiittelee Osmo Walliander.

egmont.fi

Egmont Kustannus julkaisee sarjakuva-, lasten-, urheilu- ja harrastelehtiä, sarjakuva- ja lastenkirjoja sekä puuha- ja värityskirjoja. Egmontin tuotteissa esiintyy tuttuja rakastettuja hahmoja, kuten Ryhmä Hau, My Little Pony, Tex Willer ja Asterix. Egmont Kustannus on tanskalaisen Egmontin ja Sanoma Media Finlandin puoliksi omistama yhteisyritys.

Ryhdytäänkö töihin?

Yhteydenotto